UNIQA ubezpieczenia online
Zaloguj

Ubezpieczenie OC

Już od 321 /rok!

Zniżka -15%
ubezpieczenie OC
Komunikacja
Zniżka -15%
Potrzebujesz taniego ubezpieczenia OC?
Oblicz składkę

Czas czytania:

Korytarz życia na drodze – jak go utworzyć?

W 2019 roku do jednostek policji zgłoszono 30 288 wypadów i 455 454 kolizji drogowych. Często o życiu i zdrowiu poszkodowanych decyduje czas dotarcia służb ratunkowych na miejsce zdarzenia. M.in. z tego względu wprowadzono do przepisów obowiązek tworzenia korytarza życia przez uczestników ruchu drogowego. Co to znaczy i na czym to polega?

 

przejazd karetki

Korytarz życia – przepisy

6 grudnia 2019 roku weszły w życie przepisy dotyczące korytarza życia. Tak naprawdę dla polskich kierowców to pojęcie nie jest nowością, niemniej w zaktualizowanych regulacjach pojawiły się ściśle określone, oficjalne zasady, których należy przestrzegać podczas ułatwiania przejazdu służbom ratującym życie. Do czego zobowiązani są prowadzący pojazdy? Otóż w sytuacji, kiedy dojdzie do wypadku na drodze ekspresowej czy na autostradzie, ruch może zostać całkowicie zahamowany. W efekcie pojawia się ryzyko, że w ciągu kilku minut powstanie bardzo długi korek. Służby ratownicze powinny mieć możliwość jak najszybszego dotarcia do poszkodowanych, dlatego konieczne jest utworzenie korytarza życia, czyli przejazdu między autami. Musi być on zorganizowany tak, żeby dało się płynnie pokonać drogę – w tym przypadku może się liczyć każda sekunda.

Procedury dotyczące korytarza życia w wielu krajach Europy wypracowano już w latach 80. ubiegłego wieku. W państwach, takich jak: Niemcy, Austria czy Węgry na kilka lat przed Polską powstały już precyzyjne przepisy dotyczące tej kwestii. W naszym kraju kierowcy tworzyli korytarz życia, zanim pojawiły się zapisy na jego temat. Jednak nie każdy prowadzący pojazd wiedział, co należy zrobić, dlatego służby ratunkowe miały problemy z szybkim dotarciem do poszkodowanych. Nowe przepisy konkretnie wskazują już, jak należy tworzyć korytarz ratunkowy na autostradzie i innych drogach, a także co oznacza usunięcie swojego pojazdu z drogi, w zależności od tego, na jakiej trasie się znajdujemy.

Czy należy formować korytarz życia zawsze, kiedy dojeżdżamy do zatoru drogowego? Nie, przepisy nie nakładają na kierowców takiego obowiązku. Korytarz ratunkowy tworzymy po to, żeby ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, tak więc teoretycznie nie musimy tego robić, jeśli taki pojazd się nie zbliża. Dobrą praktyką jest jednak reagowanie wcześniej, gdyż tylko wtedy można utworzyć korytarz naprawdę szybko. Rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego Mikołaj Krupiński w 2019 roku powołał się w swojej wypowiedzi na wyniki zagranicznych analiz. Okazuje się, że korytarz życia skraca czas dotarcia do poszkodowanych średnio o około 8 minut. To powoduje jednocześnie, że ich szanse na przeżycie rosną o około 40 proc.

Korytarz życia – jak się zachować?

Zasady tworzenia korytarza życia są stosunkowo proste, chociaż kierowcy mogą mieć wątpliwości, jak się zachować w sytuacji gdy droga składa się z więcej niż dwóch pasów. I tak w przypadku drogi:

  • Dwupasmowej – poruszający się lewym pasem jezdni powinni zjechać do lewej krawędzi pasa,  natomiast jadący prawym – do prawej krawędzi.
  • Trzypasmowej – jadący lewym pasem muszą zjechać do lewej krawędzi swojego pasa, jadący dwoma pozostałymi – do prawej.
  • Czteropasmowej – jadący lewym pasem, tak samo, jak w poprzednich przypadkach – zjeżdżają na lewo, a pozostali – na prawo.

Zatem zawsze korytarz życia powinien powstać między lewym, a kolejnym pasem ruchu. Co istotne, przepisy zabraniają poruszania się utworzonym korytarzem życia przez inne pojazdy niż uprzywilejowane. Warto pamiętać, że taki przejazd absolutnie nie może służyć do zawrócenia przez kierowcę, żeby cofnąć się do najbliższego zjazdu. Postępując w ten sposób, można doprowadzić do wypadku i jednocześnie spowodować opóźnienie dotarcie służb do poszkodowanego, co może się skończyć nawet odpowiedzialnością karną. Za granicą korzystanie z korytarza życia niezgodnie z przeznaczeniem wiąże się z wysokimi mandatami. Np. w Niemczech kara za takie wykroczenie wynosi 3 tys. euro, natomiast za niezjechanie do krawędzi jezdni, kiedy jest taka potrzeba, grozi kilkaset euro mandatu. O tym, jakie efekty dało w Polsce ustanowienie przepisów o korytarzu życia przekonamy się dopiero w nadchodzących latach.

Mandat za nietworzenie korytarza życia

Wraz z wprowadzeniem nowych przepisów, pojawiły się również mandaty za niestosowanie się do nich. Kierowca, który blokuje przejazd służbom ratunkowym, musi się liczyć z karą w wysokości od 50 do 500 zł. W przypadku rażącego zablokowania przejazdu sprawa może nawet trafić do sądu, który zdecyduje, jak ukarać prowadzącego pojazd.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC

Każdy posiadacz pojazdu powinien pamiętać o zawarciu umowy ubezpieczenia OC. Wówczas, jeśli spowoduje szkodę, to poszkodowani będą mogli otrzymać odszkodowanie od jego ubezpieczyciela. Dzięki temu sprawca nie będzie musiał pokryć kosztu likwidacji szkody z własnych środków.

Zniżka -15%
Potrzebujesz taniego ubezpieczenia OC?
Oblicz składkę
Hanna Klimek - autor artykułu to Specjalista ds. Digital w Departamencie Sprzedaży Zdalnej w UNIQA S.A.
Hanna Klimek
Specjalista ds. Digital w Departamencie Sprzedaży Zdalnej UNIQA TU S.A.

Ukończyła Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ale w życiu zawodowym  zajęła się ubezpieczeniami. Od ponad 12 lat jej praca wiąże się z rożnymi aspektami ubezpieczeń. Zaczynała swoją karierę ubezpieczeniową w Dziale Obsługi Klienta Call Center jako Doradca do spraw ubezpieczeń komunikacyjnych, a od 8 lat jest częścią zespołu E-Commerce w dziale Digital. Aktualnie odpowiada za redakcje, recenzję i publikację treści na stronie internetowej uniqa.pl ale jednocześnie prowadzi projekty z zakresu analityki, cyfryzacji oraz doświadczenia Klienta od strony biznesowej.  

Udostępnij poradę

Zgłoś sprawę
online
Odnów polisę