Zapłata podatku, wykupienie ubezpieczenia – pierwsze kroki po zakupie auta
Z bazy danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców[1] wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 tony była mniejsza w listopadzie 2021 roku w stosunku do analogicznego okresu 2020 roku. Jednak skumulowana liczba rejestracji w ciągu 11 miesięcy 2021 roku była wyższa niż rok wcześniej. Każda osoba, która kupuje auto – czy to nowe, czy używane – musi je zarejestrować i ubezpieczyć, a także dopełnić obowiązków podatkowych. Jak to wygląda w praktyce?

Wybór auta i podpisanie umowy
Kiedy już omówimy ze sprzedającym warunki zakupu auta, powinniśmy podpisać umowę sprzedaży. Możemy skorzystać z gotowych wzorców, samodzielnie ją napisać lub podpisać wzorzec przedstawiony przez sprzedawcę. Taka umowa powinna zawierać następujące elementy:
- data i miejsce zawarcia,
- oznaczenie stron,
- opis przedmiotu transakcji, w tym marka, model, rok produkcji pojazdu, data pierwszej rejestracji, numer nadwozia, numer rejestracyjny, numer karty pojazdu (jeśli została wydana), przebieg itp.,
- ustalona cena,
- data przekazania pojazdu kupującemu,
- wskazanie, która ze stron ponosi koszty zawarcia umowy,
- oświadczenie kupującego o zaznajomieniu się ze stanem technicznym pojazdu i brakiem zastrzeżeń do niego,
- podpisy stron.
Z chwilą podpisania umowy kupna-sprzedaży auta zarówno sprzedający, jak i kupujący mają pewne obowiązki do dopełnienia.
Co powinien zrobić sprzedający auto?
Jeśli sprzedaliśmy samochód, musimy zawiadomić o transakcji wydział komunikacji oraz towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym mieliśmy wykupione OC pojazdu. Na poinformowanie wydziału komunikacji o zbyciu pojazdu mamy 30 dni od zawarcia umowy. Jeśli tego nie zrobimy, możemy zostać obciążeni karą finansową w wysokości od 200 zł do 1000 zł.
Do powiadomienia o zbyciu pojazdu jest potrzebny tylko prosty formularz, który pobierzemy ze strony wydziału komunikacji urzędu. Załącznikiem do takiego pisma może być kopia umowy kupna-sprzedaży.
O sprzedaży powinniśmy poinformować też firmę ubezpieczeniową, która nie będzie przedłużała na kolejny rok polisy, jeśli wkrótce mija czas jej obowiązywania. O płatność kolejnej raty zwróci się nie do byłego, ale do nowego właściciela. Pamiętajmy, że do dnia zgłoszenia sprzedaży auta odpowiadamy solidarnie z nabywcą za zapłatę zaległej składki. Zgłoszenia zbycia ubezpieczycielowi powinniśmy dokonać w ciągu 14 dni, licząc od dnia sprzedaży pojazdu.
Obowiązki kupującego samochód
Jako nabywcy pojazdu mamy obowiązek jego zarejestrowania w wydziale komunikacji właściwym ze względu na nasze miejsce zamieszkania. Do rejestracji potrzebujemy wniosku wraz z załącznikami, takimi jak:
- dowód własności pojazdu – umowa kupna-sprzedaży,
- dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym,
- karta pojazdu (jeśli została wydana),
- dotychczasowe tablice rejestracyjne,
- dowód opłacenia ubezpieczenia OC,
- potwierdzenie dokonania niezbędnych opłat.
Rejestracji pojazdu dokonuje nowy właściciel lub współwłaściciele. Mamy na to 30 dni od dokonania zakupu, a za niezarejestrowanie samochodu możemy zostać obciążeni karą pieniężną w wysokości od 200 zł do 1000 zł.
Od momentu nabycia pojazdu jesteśmy zobowiązani do tego, by go ubezpieczyć i zachować ciągłość obowiązkowego OC komunikacyjnego. Sprzedający wraz z pojazdem musi przekazać polisę, ale ubezpieczyciel ma prawo do rekalkulacji składki i wezwania nas do dopłaty. Możemy również sami wypowiedzieć dotychczasową umowę OC oraz zawrzeć nową, pamiętając o tym, by nie doszło do przerwy w ubezpieczeniu.
Kolejnym obowiązkiem kupującego auto jest zapłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych – PCC, ale dotyczyć to będzie jedynie sytuacji, w której kupujemy samochód używany od osoby fizycznej. Podatek wynosi 2 proc. liczone od wartości pojazdu, a my mamy obowiązek go uiścić w ciągu 14 dni od zawarcia umowy kupna-sprzedaży i złożyć wraz z nim deklarację PCC-3. Podatku nie płacimy, jeśli wartość samochodu nie przekracza 1000 zł.
W przypadku gdy kupujemy pojazd nie sami, ale wraz z innymi osobami, które będą współwłaścicielami pojazdu, to w druku PCC-3 musimy oznaczyć właściciela oraz opcję „podmiot zobowiązany solidarnie do zapłaty podatku”. Każdy współwłaściciel będzie musiał wypełnić druk PCC-3/A, który dołącza się do PCC-3.
[1] samar.pl/__/3/3.a/113497/Rejestracje-samochod-w-osobowych-i-dostawczych-w-listopadzie-2021-roku.html?12p.s=1007779093.5&12p.a=113497&locale=pl_PL