Kary za brak ubezpieczenia OC – co grozi za brak OC w 2025?
Niewykupienie obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego OC wiąże się z karami finansowymi, których wysokość uzależniona jest od typu pojazdu oraz okresu przerwy w ubezpieczeniu. Kierowca samochodu ciężarowego zapłaci więcej od właściciela osobówki. W przypadku spowodowania kolizji lub wypadku drogowego w czasie takiej przerwy do kary doliczane są opłaty za likwidacje szkody.
Kupiłeś nowy samochód, przeraża Cię wysokość Twojej składki OC, więc postanawiasz jej nie płacić? To się nie opłaca, a taka oszczędność może Cię wpędzić w poważne problemy.
Nie opłaciłeś ubezpieczenia OC? Co grozi za brak OC w 2025?
Planujesz radykalne oszczędności? Nie zaczynaj od zaniechania wykupienia ubezpieczenia OC. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej pojazdów mechanicznych jest obowiązkowe dla każdego posiadacza pojazdu i obejmuje szkody związane z udziałem samochodów w ruchu drogowym, których następstwem jest uszkodzenie lub zniszczenie mienia oraz utrata zdrowia przez poszkodowanych w wypadku drogowym. Na kierowcę poruszającego się bez ważnej polisy OC zostanie nałożona kara, której nie da się w żaden sposób obniżyć ani anulować. Kierowca samochodu osobowego zapłaci nawet dwukrotność płacy minimalnej. W 2021 roku oznaczało to nawet 5600 zł kary, a w 2022 była to już kwota – 6020 zł. W 2024 roku kierowca samochodu osobowego karę za brak OC mógł zapłacić aż 8600 zł, a w 2025 - 9330 zł.
Prowadzenie samochodu ciężarowego, który nie posiada ubezpieczenia OC, wiąże się z karą w wysokości trzech płac minimalnych. W przypadku samochodu osobowegobez ważnej polisy grozi zapłatą 1/3 części płacy minimalnej. Każdego roku obowiązują inne kwoty w związku ze zmianą najniższego wynagrodzenia. Jak już wspomnieliśmy, brak opłaconej składki OC wiąże się z karą, której wysokość zależy m.in. od czasu przerwy w ochronie ubezpieczeniowej.
Ile wynosi kara za brak OC w 2025 roku nakładana przez UFG?
UFG może naliczyć karę za brak ubezpieczenia OC w wysokości:
- 20 proc. pełnej opłaty karnej – przerwa do 3 dni,
- 50 proc. pełnej opłaty karnej – przerwa od 3 do 14 dni,
- 100 proc. pełnej opłaty karnej – przerwa powyżej 14 dni.
Kara za brak OC samochodu osobowego czy za brak ciągłości OC wynosi od 1 stycznia 2025 roku:
· 1870 zł – przy przerwie w ubezpieczeniu do 3 dni,
· 4670 zł – od 4 do 14 dni,
· 9330 zł – powyżej 14 dni.
W przypadku samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów brak obowiązkowego ubezpieczenia OC wynosi:
- 2800 zł – przy przerwie w ubezpieczeniu do 3 dni,
- 7000 zł – od 4 do 14 dni,
- 140 000 zł – powyżej 14 dni.
Najmniejsze kary poniosą właściciele nieubezpieczonych motocykli:
- 310 zł – przy przerwie w ubezpieczeniu do 3 dni,
- 780 zł – od 4 do 14 dni,
- 1560 zł – powyżej 14 dni.
Poniesienie finansowej kary za brak OC nie zwalnia posiadacza pojazdu z obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC. Zgodnie z zapisami ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK, wysokość kar nie podlega żadnym negocjacjom, ale UFG może na wniosek nieubezpieczonego sprawcy wypadku rozłożyć płatność kary na raty. W uzasadnionych przypadkach możliwe jest również umorzenie opłaty, jednak takie wnioski rozpatrywane są indywidualnie. Co więcej, zgodnie z zapisami wspomnianej ustawy, jeśli nie dopełnisz w danym roku obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC, to powinieneś dobrowolnie wnieść należną opłatę na konto UFG.
Posiadasz pojazd, którego od dawna nie używasz? Nie zwalnia Cię to z konieczności zawarcia umowy komunikacyjnego ubezpieczenia OC. Fakt, że nie jeździsz autem, nie oznacza, że unikniesz kary.
Jeśli zostaniesz poddany kontroli, a nie będziesz posiadać aktualnego ubezpieczenia, kara zostanie naliczona od dnia, w którym upłynął termin ważności polisy. Im dłużej zwlekałeś z opłaceniem OC, tym większy procent od podanej wyżej kwoty zostanie naliczony. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny prowadzi ewidencję ubezpieczonych pojazdów i regularnie weryfikuje, które pojazdy nie mają ważnej polisy.
Ponad 70 proc. wykrytych przypadków braku ubezpieczenia OC jest efektem ustaleń własnych UFG, bez bezpośredniego kontaktu z właścicielem pojazdu. Pozostałe wezwania wynikają z kontroli przeprowadzonych przez funkcjonariuszy policji i inne organy zewnętrzne. Z roku na rok rośnie skuteczność działania UFG. W 2023 roku Fundusz zidentyfikował 348 795 właścicieli pojazdów, którzy nie dopełnili obowiązku zachowania ważnego ubezpieczenia OC auta.
Co się stanie, jeśli UFG nałoży na Ciebie karę, a Ty jej nie zapłacisz? Fundusz przyznaje, że dobrowolnie płaci około 35 proc. ukaranych. Jak wygląda procedura pociągnięcia do odpowiedzialności za brak ubezpieczenia samochodu?:
- Fundusz zwraca się do posiadacza pojazdu o okazanie ważnej polisy OC lub dobrowolne zapłacenie kary.
- Jeśli wezwany nie udzieli odpowiedzi w wyznaczonym terminie, to Fundusz przypomina mu o konieczności wyjaśnienia sprawy.
- W przypadku gdy przypomnienie również nie przynosi efektu, UFG rozpoczyna egzekucję i przekazuje obowiązek ściągnięcia kary urzędowi skarbowemu, czego skutkiem może być nawet zajęcie rachunku bankowego lub wynagrodzenia posiadacza pojazdu.
Zgodnie z ustawą urząd skarbowy ma wykorzystać najmniej uciążliwy dla ukaranego środek egzekucyjny.
Kary za brak ubezpieczenia OC – nie tylko finansowe
Spowodowanie kolizji drogowej pojazdem bez ważnego OC wiąże się z ogromnymi kosztami. Oprócz kary za brak polisy dochodzą do tego opłaty za likwidację szkody, czyli naprawę uszkodzonego przez Ciebie pojazdu, a w przypadkach szkód osobowych mogą to być ogromne kwoty wynikające z wypłaconych poszkodowanym świadczeń. Na początku szkodę w Twoim imieniu zlikwiduje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, ale musisz zwrócić mu równowartość wszystkich kosztów, które poniósł. UFG zabezpiecza w ten sposób poszkodowanych kierowców, żeby jak najszybciej mogli cieszyć się naprawionym samochodem. Fundusz coraz skuteczniej ściąga zadłużenia od kierowców, którzy bez ważnej polisy spowodowali kolizję drogową. Roszczenie zwrotne bywa określane mianem regresu ubezpieczeniowego, czyli UFG może domagać się od Ciebie zwrotu spełnionego świadczenia.
Z jakimi kosztami musi się liczyć nieubezpieczony sprawca wypadku? Najwyższe regresy wykryte przez Fundusz przekraczają milion złotych. Jak informuje UFG, w 2024 roku najwyższą kwotą, jaką sprawca wypadku miał obowiązek zwrócić, było 4,7 mln złotych. Brak ważnego OC dla samochodu czy motocykla i innego pojazdu spowodował, że na koniec 2023 roku średnio do zwrotu nieubezpieczony sprawca miał 20 096 zł. Łączna kwota regresów z UFG nieubezpieczonych kierowców wynosiła w ubiegłym roku 358,5 mln zł. Gdyby posiadacze pojazdów dopełnili obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC, to nie byliby winni UFG tak horrendalnie wysokich kwot, a koszty odszkodowań dla poszkodowanych pokryłoby towarzystwo ubezpieczeniowe.
Brak ubezpieczenia OC może wynikać z niewiedzy właściciela pojazdu. Czy na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, kiedy ochrona ubezpieczeniowa zostanie przedłużona na kolejny okres ubezpieczenia, a kiedy nie? Do przedłużenia nie dojdzie, jeśli:
- Nie zapłaciłeś całej składki za OC – mimo niedopełnienia tego obowiązku, do końca umowy Twój pojazd pozostaje ubezpieczony, ale umowa wygaśnie wraz z jej zakończeniem.
- Korzystasz z polisy OC poprzedniego posiadacza – po zawarciu umowy sprzedaży pojazdu możesz korzystać z ubezpieczenia OC zbywcy, ale ochrona wygaśnie wraz z zakończeniem umowy.
Częstą przyczyną niedopełnienia obowiązku wykupienia ubezpieczenia OC jest również nieświadomość, że nawet niesprawny technicznie i nieużytkowany pojazd musi być ubezpieczony. Pamiętaj o tym, że każdy zarejestrowany samochód należy ubezpieczyć. Nie musisz za to wozić ze sobą w aucie ani dowodu rejestracyjnego pojazdu, ani prawa jazdy czy potwierdzenia zawarcia polisy OC. Nie ma już mandatu za brak prawo jazdy przy sobie, ale już za jazdę bez uprawnień licz się z wysoką karą finansową.
Pozostałe konsekwencje i kary za brak OC 2025
Na wysokość składki OC, jaką należy zapłacić ubezpieczycielowi, wpływa wiele czynników. Osoby młode prawdopodobnie zapłacą wyższą. Wszystko dlatego, że ubezpieczyciele biorą pod uwagę takie aspekty jak wiek i staż jazdy. Dlatego także kierowcy z krótkim okresem posiadania prawa jazdy będą musieli zapłacić więcej.
Wysokie kary za nieopłacenie ubezpieczenia to dopiero początek dużej kwoty, jaką będziesz musiał zwrócić, jeśli spowodujesz kolizję drogową, nie mając opłaconej składki. To także zamknięta droga do przyszłych zniżek na ubezpieczenia AC i OC, ale również kara od UFG, jak też pokrycie kosztów za szkodę z własnej kieszeni. Nie warto więc oszczędzać na ubezpieczeniu, bo jak wiadomo, najczęściej przynosi to odwrotny skutek. Brak OC może Cię dużo kosztować.