UNIQA PTE S.A.
UNIQA Powszechne Towarzystwo Emerytalne zarządza UNIQA Otwartym Funduszem Emerytalnym. Towarzystwo podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego.
Wyniki finansowe UNIQA PTE S.A.
UNIQA Powszechne Towarzystwo Emerytane S.A.
PODSTAWOWE INFORMACJE:
Nazwa Towarzystwa:
UNIQA Powszechne Towarzystwo
Emerytalne Spółka Akcyjna
(UNIQA PTE S.A.)
Nazwa Funduszu:
UNIQA Otwarty Fundusz Emerytalny
(UNIQA OFE)
Siedziba i adres Towarzystwa:
ul. Chłodna 51
00-867 Warszawa
Telefon:
+48 22 599 95 22
Fax:
+48 22 555 05 00
Adres poczty elektronicznej
emerytury@uniqa.pl
Data uzyskania zezwolenia na działalność
Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego:
20 listopada 1998 r
Data uzyskania zezwolenia na działalność
Otwartego Funduszu Emerytalnego:
29 stycznia 1999 r.
Kapitał zakładowy:
72 982 000 zł - wpłacony w całości
Skład Zarządu:
Paweł Michalik - Prezes Zarządu
Adam Kurowski - Członek Zarządu
Konrad Maniak - Członek Zarządu
Rada Nadzorcza:
Mariusz Wójcik - Członek RN i przewodniczący
Jakub Machnik - Członek RN
Marzanna Lament - Członek RN
Marcin Kawiński - Członek RN
Akcjonariusze:
Uniqa Österreich Versicherungen AG z siedzibą w Wiedniu
Depozytariusz:
mBank S.A.
Agent transferowy:
Towarzystwo
NIP Towarzystwa:
521-29-38-570
Regon Towarzystwa:
013256100
Sąd Rejestrowy
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy
Krajowego Rejestru Sądowego
Nr KRS
110776
UNIQA Powszechne Towarzystwo Emerytalne S.A. („Towarzystwo”) przyjęło do stosowania, w zakresie uwzględniającym zasadę proporcjonalności wynikającą ze skali i charakteru działalności, a także specyfiki Towarzystwa, zasady określone w „Zasadach Ładu Korporacyjnego dla Instytucji Nadzorowanych”, uchwalonych przez Komisję Nadzoru Finansowego w dn. 22 lipca 2014 r. (dalej jako: „ZŁK”), odstępując od stosowania zasad określonych w § 28 ust. 3, § 28 ust. 4 oraz § 29 ust. 3
Niniejszym informujemy, iż Rada Nadzorcza Towarzystwa podjęła uchwałę o pozytywnej ocenie stosowania Zasad Ładu Korporacyjnego w 2021 r.
Jednocześnie wskazać należy na następujące okoliczności uzasadniające stanowisko Towarzystwa dotyczące odstąpienia od stosowania niektórych zasad wynikających z ZŁK:
1. Zasada wyrażona w § 28 ust. 3 ZŁK
„Organ nadzorujący przygotowuje i przedstawia organowi stanowiącemu raz w roku raport z oceny funkcjonowania polityki wynagradzania w instytucji nadzorowanej.”
Stanowisko Towarzystwa dotyczące odstąpienia od stosowania zasad wyrażonych w § 28 ust. 3 oraz § 28 ust. 4 ZŁK motywowane jest okolicznością, iż Towarzystwo podlega częściowo w zakresie zasad wynagradzania regulacjom obowiązującym w grupie kapitałowej, w ramach której Towarzystwo prowadzi działalność, co pozwala na osiągnięcie celu określonego w ww. zasadach.
2. Zasada wyrażona w § 28 ust. 4 ZŁK
„Organ stanowiący dokonuje oceny, czy ustalona polityka wynagradzania sprzyja rozwojowi i bezpieczeństwu działania instytucji nadzorowanej.”
Stanowisko Towarzystwa dotyczące odstąpienia od stosowania zasad wyrażonych w § 28 ust. 3 oraz § 28 ust. 4 ZŁK motywowane jest okolicznością, iż Towarzystwo podlega częściowo w zakresie zasad wynagradzania regulacjom obowiązującym w grupie kapitałowej, w ramach której Towarzystwo prowadzi działalność, co pozwala na osiągnięcie celu określonego w ww. zasadach, a ponadto w ocenie Towarzystwa ocena dokonywana przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy nie służy rozwojowi i bezpieczeństwu działania instytucji.
3. Zasada wyrażona w § 29 ust. 3 ZŁK
„Zasady wynagradzania członków organu nadzorującego powinny być transparentne i zawarte w odpowiedniej regulacji wewnętrznej instytucji nadzorowanej.”
Zasady wynagradzania niezależnych członków Rady Nadzorczej zostały określone w uchwałach Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy. W opinii Spółki są przejrzyste oraz nie powodują wystąpienia konfliktu interesów, a ponadto uwzględniają powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jednocześnie należy wskazać, że UNIQA PTE pracuje nad wprowadzeniem dedykowanej procedury określającej sposób wynagradzania członków Rady Nadzorczej.
Ponadto UNIQA PTE S.A. nie dotyczy spełnianie następujących zasad:
1. Zasada wyrażona w § 8 ust. 4 ZŁK
„Instytucja nadzorowana, gdy jest to uzasadnione liczbą udziałowców, powinna dążyć do ułatwiania udziału wszystkim udziałowcom w zgromadzeniu organu stanowiącego instytucji nadzorowanej, między innymi poprzez zapewnienie możliwości elektronicznego aktywnego udziału w posiedzeniach organu stanowiącego.”
Zasada elektronicznego aktywnego udziału w posiedzeniach wszystkich akcjonariuszy dotyczy przede wszystkim spółek publicznych mających rozproszony akcjonariat, a UNIQA PTE S.A. taką spółką nie jest. Ponadto, w ocenie UNIQA PTE S.A., istnieje szereg technicznych oraz prawnych czynników, ograniczających możliwość zagwarantowania równego uczestnictwa za pośrednictwem środków elektronicznego przekazu. Dodatkowo istnieją wątpliwości dotyczące możliwości zapewnienia wykonywania prawa głosu w tej formie osobom wyłącznie do tego uprawnionym.
2. Zasada wyrażona w § 10 ust. 2 ZŁK
„Wprowadzanie uprawnień osobistych lub innych szczególnych uprawnień dla udziałowców instytucji nadzorowanej powinno być uzasadnione i służyć realizacji istotnych celów działania instytucji nadzorowanej. Posiadanie takich uprawnień przez udziałowców powinno być odzwierciedlone w podstawowym akcie ustrojowym tej instytucji.”
Akcjonariusz w UNIQA PTE S.A. nie posiada aktualnie osobistych uprawnień, jednakże wprowadzenie jakichkolwiek szczególnych praw zostałoby odzwierciedlone w Statucie oraz byłoby uzasadnione i realizowane z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa.
3. Zasada wyrażona w § 11 ust. 3 ZŁK
„W przypadku, gdy decyzję o transakcji z podmiotem powiązanym podejmuje organ stanowiący wszyscy udziałowcy powinni posiadać dostęp do wszelkich informacji niezbędnych dla oceny warunków, na jakich jest ona przeprowadzana oraz jej wpływu na sytuację instytucji nadzorowanej.”
Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy w UNIQA PTE S.A. nie podejmuje decyzji o transakcjach z podmiotem powiązanym.
4. Zasada wyrażona w § 32 ust. 2 ZŁK
„Przekaz reklamowy powinien w sposób jasny wskazywać, jakiego produktu lub usługi dotyczy."
Zgodnie z art. 92 ust. 1 Ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zakazuje się prowadzenia działalności akwizycyjnej na rzecz otwartego funduszu.
5. Zasada wyrażona w § 32 ust. 3 ZŁK
"Przekaz reklamowy nie może eksponować korzyści w taki sposób, który powodowałby umniejszenie znaczenia kosztów i ryzyk związanych z nabyciem produktu lub usługi."
Zgodnie z art. 92 ust. 1 Ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zakazuje się prowadzenia działalności akwizycyjnej na rzecz otwartego funduszu.
6. Zasada wyrażona w § 33 ZŁK
"Przekaz reklamowy nie powinien wprowadzać w błąd, ani stwarzać możliwości wprowadzenia w błąd, w szczególności co do:
1) charakteru prawnego przedmiotu reklamowanego, w tym praw i obowiązków klienta,
2) tożsamości podmiotu reklamującego,
3) istotnych cech przedmiotu reklamowanego,
4) korzyści, które można osiągnąć nabywając lub korzystając z przedmiotu reklamowanego oraz okresu, w którym powstają,
5) ponoszonych przez klienta całkowitych kosztów związanych z nabyciem lub korzystaniem z przedmiotu reklamowanego oraz okresu, którego te koszty dotyczą,
6) czasu, wartości i terytorialnej dostępności przedmiotu reklamowanego,
7) ryzyka związanego nabyciem lub korzystaniem z przedmiotu reklamowanego."
Zgodnie z art. 92 ust. 1 Ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zakazuje się prowadzenia działalności akwizycyjnej na rzecz otwartego funduszu.
7. Zasada wyrażona w § 34 ZŁK
"Przy tworzeniu oraz publikacji przekazu reklamowego instytucja nadzorowana powinna w szczególności:
1) czuwać nad charakterem i konstrukcją przekazów reklamowych przygotowywanych i publikowanych w imieniu instytucji nadzorowanej lub na jej rzecz,
2) zapewnić odbiorcy możliwość swobodnego zapoznania się ze wszystkimi treściami składającymi się na przekaz, w szczególności ze wszelkiego rodzaju wskazaniami i zastrzeżeniami stanowiącymi integralną część przekazu reklamowego,
3) zapewnić, aby rozwiązania graficzne zastosowane w przekazie reklamowym nie utrudniały odbiorcy zapoznania się z istotnymi informacjami przedmiotu reklamowanego w tym przekazie, w szczególności z informacjami wymaganymi przepisami prawa oraz rekomendacjami nadzorczymi,
4) podawać źródło prezentowanych informacji, jeżeli przekaz reklamowy odwołuje się do wyników sondaży, badań statystycznych, rankingów, ratingów lub innych danych."
Zgodnie z art. 92 ust. 1 Ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zakazuje się prowadzenia działalności akwizycyjnej na rzecz otwartego funduszu.
8. Zasada wyrażona w § 35 ZŁK
"Proces oferowania produktów lub usług finansowych powinien być prowadzony przez odpowiednio przygotowane osoby w celu zapewnienia rzetelności przekazywanych klientom informacji oraz udzielania im zrozumiałych wyjaśnień."
UNIQA PTE nie oferuje członkom OFE produktów/usług finansowych. Jeżeli nowy pracownik jest we własnym zakresie zainteresowany przystąpieniem do UNIQA OFE musi wypełnić na stronie internetowej dedykowany wniosek. Ponadto zgodnie z art. 92 ust. 1 Ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zakazuje się prowadzenia działalności akwizycyjnej na rzecz otwartego funduszu. W tym miejscu należy jednak zaznaczyć, iż wszyscy pracownicy UNIQA PTE są odpowiednio wykwalifikowani.
9. Zasada wyrażona w § 36 ust. 1 ZŁK
"Instytucja nadzorowana powinna dołożyć starań, aby oferowane produkty lub usługi finansowe były adekwatne do potrzeb klientów, do których są kierowane."
Towarzystwo nie jest twórcą OFE. Ponadto UNIQA PTE nie oferuje członkom OFE produktów/usług finansowych. Jeżeli nowy pracownik jest we własnym zakresie zainteresowany przystąpieniem do UNIQA OFE musi wypełnić na stronie internetowej dedykowany wniosek. Ponadto w tym miejscu należy zaznaczyć również, iż zgodnie z art. 92 ust. 1 Ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zakazuje się prowadzenia działalności akwizycyjnej na rzecz otwartego funduszu.
10. Zasada wyrażona w § 36 ust. 2 ZŁK
„Na etapie przedstawiania charakteru i konstrukcji rekomendowanego produktu lub usługi finansowej instytucje nadzorowane oraz podmioty z nimi współpracujące powinny uwzględnić potrzeby, o których mowa w ust. 1, w szczególności co do indywidualnej sytuacji klienta, w tym wiedzy i doświadczenia na rynku finansowym, a tam gdzie to uzasadnione, pożądanego czasu trwania inwestycji oraz poziomu akceptacji ryzyka."
Towarzystwo nie jest twórcą OFE. Ponadto UNIQA PTE nie oferuje członkom OFE produktów/usług finansowych. Jeżeli nowy pracownik jest we własnym zakresie zainteresowany przystąpieniem do UNIQA OFE musi wypełnić na stronie internetowej dedykowany wniosek. Ponadto w tym miejscu należy zaznaczyć również, iż zgodnie z art. 92 ust. 1 Ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zakazuje się prowadzenia działalności akwizycyjnej na rzecz otwartego funduszu.
11. Zasada wyrażona w § 49 ust. 4 ZŁK
„W instytucji nadzorowanej, w której nie funkcjonuje komórka audytu lub komórka do spraw zapewnienia zgodności uprawnienia wynikające z ust. 1-3 przysługują osobom odpowiedzialnym za wykonywanie tych funkcji.”
W UNIQA PTE S.A. funkcjonują niezależne komórki audytu i zgodności z przepisami.
5. Zasada wyrażona w § 52 ust. 2 ZŁK
„W instytucji nadzorowanej, w której nie funkcjonuje komórka audytu lub komórka do spraw zapewnienia zgodności lub nie wyznaczono komórki odpowiedzialnej za ten obszar. Informacje, o których mowa w § 52 ust. 1 przekazują osoby odpowiedzialne za wykonywanie tych funkcji."
W UNIQA PTE S.A. funkcjonują niezależne komórki audytu i zgodności z przepisami.
Skład członków zarządu

Paweł Michalik
Prezes zarządu
Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Finanse i Bankowość oraz Studium Doktoranckiego w SGH w Warszawie. Od 2017 roku stoi na czele AXA Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego S.A. należącego do europejskiej grupy finansowej UNIQA. Wcześniej, przez siedem lat pełnił tam rolę członka zarządu odpowiedzialnego za finanse i operacje. Z rynkiem otwartych funduszy emerytalnych jest związany od startu ich działalności w Polsce. W styczniu 1999 roku rozpoczął pracę w PTE Skarbiec-Emerytura S.A., początkowo w obszarze zarządzania aktywami, a następnie w obszarze finansów. W 2003 roku objął funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za finanse i operacje

Adam Kurowski
Członek zarządu
Ukończył kierunek finanse i bankowość w Szkole Głównej Handlowej oraz studiował ekonomię w ramach stypendium DAAD na Gerhard Mercator Universitat Duisburg. Posiada licencję doradcy inwestycyjnego (nr 217) oraz tytuł CFA. W latach 1999-2001 pracował w funduszach venture capital oraz w Roland Berger Strategy Consultants. Do grupy Winterthur (później AXA, obecnie UNIQA) dołączył w 2002 roku. Odpowiadał za zarządzanie portfelem inwestycyjnym spółki życiowej, analizę makroekonomiczną oraz brał udział w procesie ALM. W Powszechnym Towarzystwie Emerytalnym od 2005 roku – na początku jako zarządzający portfelem akcji, a rok później jako dyrektor Departamentu Zarządzania Aktywami. Od 2016 roku jest członkiem zarządu odpowiadającym za działalność lokacyjną Otwartego Funduszu Emerytalnego.

Konrad Maniak
Członek zarządu
Absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, kierunku zarządzanie i marketing oraz kierunku rachunkowość. Ukończył Studium Doktoranckie w dziedzinie ekonomii w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Posiada licencję maklera papierów wartościowych. Jest związany z rynkiem kapitałowym od 1998 roku. Od 1999 roku pracuje w powszechnym towarzystwie emerytalnym, początkowo jako trader-analityk papierów wartościowych, a następnie zarządzający portfelem papierów dłużnych otwartego funduszu emerytalnego. W 2017 roku objął stanowisko członka zarządu. Odpowiada za zarządzanie aktywami towarzystwa i funkcjonowanie systemów informatycznych oraz wspiera działalność lokacyjną otwartego funduszu emerytalnego.