Assistance – pomoc na wszelki wypadek
Ubezpieczenie typu Assistance większości osób kojarzy się z doraźną pomocą mechanika w przypadku awarii samochodu. Jego zakres jest jednak znacznie szerszy i w zależności od wariantu obejmuje m.in. kompleksową pomoc w podróży, opiekę medyczną czy pomoc prawną. Biorąc pod uwagę relatywnie niskie koszty tego ubezpieczenia, warto rozważyć jego zakup – zwłaszcza jeśli często podróżujemy.
Kiedy może przydać się Assistance?
W czasie dalszych podróży służbowych lub wyjazdów urlopowych, ale również codziennych dojazdów do pracy czy sklepu, może zdarzyć się szereg nieprzewidzianych sytuacji, które mogą wiązać się ze znacznymi wydatkami: awaria samochodu uniemożliwiająca dalszą podróż, choroba wiążąca się z koniecznością wizyty u lokalnego lekarza bądź w szpitalu, czy wypadek za granicą, w przypadku którego możemy potrzebować pomocy prawnej. Wszystkie te sytuacje oznaczają nie tylko wydatki, ale też stres i konieczność zmiany planów. Dlatego ubezpieczyciel może nam pomóc na kilka sposobów – po pierwsze udzielając odpowiedniej informacji, po drugie organizując odpowiednią pomoc, a w końcu po trzecie – pokrywając nieprzewidziane koszty.
Warto pamiętać, że ubezpieczenie obejmuje zarówno kierowcę, jak i pasażerów podróżujących samochodem, a wsparcie ubezpieczyciela świadczone jest całą dobę. W zależności od wybranego wariantu może obejmować Polskę, jak i całą Europę.
Dla przykładu, wyobraźmy sobie sytuację, gdy wybraliśmy się na zagraniczny urlop. Nagle, na włoskiej autostradzie auto odmawia posłuszeństwa. My – zapakowani po dach, z dziećmi, w stresie zastanawiamy się, co zrobić. W takiej sytuacji bez Assistance bylibyśmy zdani tylko na siebie. Ubezpieczenie gwarantuje nam jednak bezpłatny przyjazd pomocy drogowej, a w razie potrzeby auto zastępcze. Ponadto ubezpieczyciel zapewni nam nocleg w hotelu na czas, gdy samochód będzie stał w warsztacie lub też zorganizuje podróż powrotną do domu.
Jaki jest zakres ubezpieczenia?
Decydując się na ubezpieczenia assistance musimy wybrać wariant, który będzie najbardziej odpowiadał naszym potrzebom.
Przedtem jednak warto odpowiedzieć sobie na pytania:
- Jak często wyjeżdżamy?
- Czy jeździmy tylko po Polsce?
- Czy zdarzają nam się wyjazdy zagraniczne?
- Jak oceniamy ryzyko awarii naszego samochodu, wypadku bądź nagłej choroby?
Składniki ubezpieczenia assistance możemy je podzielić na kilka grup:
- pomoc informacyjna,
- pomoc serwisowa,
- samochód zastępczy,
- pomoc w podróży,
- pomoc prawna,
- opieka medyczna.
Zakres ubezpieczenia assistance różni się pomiędzy towarzystwami ubezpieczeniowymi – dlatego zawsze sprawdzajmy szczegóły w Ogólnych Warunkach Ubezpieczeń.
Pomoc informacyjna jest podstawowym elementem Assistance. Oznacza ona udzielenie informacji telefonicznej o stacjach obsługi, stacjach benzynowych, serwisach, hotelach, czy pomoc w wyborze optymalnej trasy przejazdu. W ramach tej usługi ubezpieczyciel poinformuje np. bliską osobę o ewentualnym wypadku.
Pomoc serwisowa to element ubezpieczenia Assistance, z którego kierowcy korzystają najczęściej. W ramach tej pomocy ubezpieczyciel gwarantuje naprawę pojazdu na miejscu zdarzenia, pomoc w jego uruchomieniu, wymianę koła, wymianę żarówki, a w przypadku gdyby nie było to możliwe na miejscu – odholowanie pojazdu do warsztatu.
Samochód zastępczy – ta usługa obejmuje zapewnienie kierowcy auta zastępczego w przypadku, gdy pojazd objęty ubezpieczeniem został skradziony albo jest unieruchomiony w wyniku kolizji albo awarii.
Pomoc w podróży oznacza szeroko pojęte wsparcie, gdyby podróż nie mogła być kontynuowana własnym środkiem transportu. Obejmuje ona m.in. transport kierowcy i pasażerów do celu podróży (ew. miejsca zamieszkania), rezerwację i opłacenie nieprzewidzianego noclegu, czy tzw. usługę kierowcy zastępczego gdybyśmy nie byli w stanie prowadzić naszego pojazdu (np. z powodu wypadku lub choroby).
Pomoc prawna przydaje się szczególnie w sytuacjach, gdy za granicą dochodzi do wypadku. Wówczas ubezpieczyciel gwarantuje pomoc prawną. Mimo że konieczność skorzystania z tego typu usługi zdarza się w praktyce dość rzadko, to biorąc pod uwagę koszty pomocy prawnej za granicą, warto rozważyć tę opcję w ubezpieczeniu.
Opieka oraz pomoc medyczna wiąże się z pokryciem kosztów pobytu w szpitalu, transportu medycznego, a nawet pokrycie kosztów pobytu osoby bliskiej (gdy ubezpieczony jest hospitalizowany). W ramach tej usługi ubezpieczyciel oferuje również opiekę nad dziećmi.
Powyższe usługi można dokładnie dostosować do swoich potrzeb oraz możliwości finansowych. W ubezpieczeniu UNIQA mamy do wyboru ubezpieczenie assistance w Pakiecie OC lub Pakiecie OC+AC w wariancie Premium lub Prestiż oraz ubezpieczenie Assistance w Podróży dla osób, które potrzebują ubezpieczenia na czas samego wyjazdu. Wówczas możemy wybrać: zakres terytorialny, zakres i czas ochrony.
Gdy podpiszemy umowę
Jeśli już zdecydowani będziemy na konkretny wariant i zakres ubezpieczenia, powinniśmy postępować dokładnie według zapisów umowy. Oznacza to przede wszystkim, żebyśmy nie działali na własną rękę. Pierwszą rzeczą w razie nieprzewidzianej sytuacji powinien być telefon do ubezpieczyciela. Pracujący u niego eksperci wiedzą dokładnie, jakie są procedury postępowania w przypadku każdej z kryzysowych sytuacji.
Działanie na własną rękę może spowodować, że nie dopełnimy jakiejś ważnej procedury lub czynności, co może skutkować utrudnieniem w uzyskaniu należytego świadczenia (np. gdy odholujemy uszkodzony samochód na własną rękę, możemy nie dostać auta zastępczego).
Pamiętajmy – nieprzewidziana sytuacja w podróży może zdarzyć się w każdej chwili. Koszty związane z naprawą samochodu, holowaniem, wypożyczeniem auta zastępczego, opieką medyczną czy nieplanowanym noclegiem mogą być bardzo wysokie. Ubezpieczenie Assistance zapewnia organizację i pokrycie kosztów tego typu usług. Warto jednak przed jego zakupem dokładnie zastanowić się, które z jego elementów mogą dotyczyć nas najbardziej.