Portal używa plików cookies (tzw. ciasteczek).
Korzystając z serwisu internetowego www.uniqa.pl wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Przeczytaj
  1. Zalanie mieszkania

    Właściciele lokali mieszkaniowych w wielokondygnacyjnych budynkach muszą liczyć się z ryzykiem wystąpienia sytuacji, które czasem mogą skończyć się uszkodzeniem ścian i sufitów. Zalanie jest najczęstszym zdarzeniem, wskutek którego trzeba wyremontować jeden lub więcej pokoi. Nie zawsze jednak sąsiad z piętra wyżej będzie ponosił odpowiedzialność za mokrą plamę na suficie.
    To scenariusz, którego niejeden właściciel mieszkania w bloku doświadczał na własnej skórze. Po powrocie z pracy okazuje się, że podłogi są mokre, ściany pełne zacieków, a na suficie straszy wilgotna plama. W takiej sytuacji pierwszym krokiem jest wykonanie zdjęcia powstałych szkód, a dopiero później doprowadzenie mieszkania do porządku. Później zaczyna się poszukiwanie sprawcy powstałych szkód, a kolejny krok to wystąpienie do towarzystwa ubezpieczeniowego o wypłatę odszkodowania z polisy z tytułu zalania lokalu. Warto zatrzymać się przy drugim etapie, czyli ustaleniu przyczyny zalania i osoby za nie odpowiedzialnej. Najczęściej będzie nią właściciel mieszkania z piętra wyżej. Najczęściej, ale nie zawsze.

  2. Przyczyny zalania

    Powody zalania mieszkania bywają najczęściej bardzo prozaiczne. Wężyki doprowadzające wodę do kranów w kuchni i łazience są objęte pięcio- lub ośmioletnią gwarancją. Jeżeli po tym okresie nie zostaną wymienione na nowe, wówczas mogą zacząć przeciekać, co kończy się zalaniem  mieszkania na niższej kondygnacji. Inna przyczyna: nieszczelność węża przy pralce. Gdy już dojdzie do zalania, po uporaniu się z jego widocznymi skutkami, konieczne jest ustalenie osoby, która odpowiada za wystąpienie szkód. Konieczność udowodnienia, że zalaniu winny jest sąsiad (czy to z powodu celowego działania, czy też zaniedbania) spoczywa w gestii właściciela zalanego mieszkania, ponieważ w 2013 roku Sąd Najwyższy przyjął uchwałę, która dla takich przypadków nakazuje stosować zasadę winy, a nie ryzyka. Innymi słowy, w sytuacji zalania zastosowanie znajduje art. 415 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że osoba wyrządzająca drugiej szkodę jest zobowiązana do jej naprawienia. 

  3. Gdy mieszkanie zaleje sąsiad

    Ustalenie winy sąsiada na szczęście nie jest zbyt trudne. Krótkie oględziny mieszkania na wyższej kondygnacji pozwolą stwierdzić, że pralka sąsiada przecieka lub wężyki od umywalki są nieszczelne. Nawet jeśli sąsiad odmówi wpuszczenia do mieszkania, plama na suficie w kuchni (nad którą znajduje się kuchnia sąsiada, bo mieszkania w blokach mają taki sam układ) powinna wystarczyć za dowód odpowiedzialności za zalanie. 

  4. Najemca czy właściciel mieszkania odpowiada za zalanie?

    Warto w tym miejscu wskazać na sytuację, gdy lokal wyżej jest wynajmowany i na co dzień zamieszkują w nim np. studenci. Kto wówczas odpowiada za zalanie: najemca czy właściciel? Może się okazać, że – w zależności od charakteru zalania – albo jeden, albo drugi. Jeżeli bowiem lokator przewrócił wiadro z wodą podczas mycia podłóg, co skończyło się zalaniem, wówczas odpowiedzialność będzie ponosić on. Jeżeli jednak przeciekała wanna, albo pękła rura, wtedy wina leżeć będzie po stronie właściciela mieszkania. Gdy chodzi o nieszczelność instalacji wodnej, trzeba dokonać rozróżnienia na poziomy i piony. Rury składające się na poziomy stanowią część mieszkania, czyli ich właścicielem jest właściciel nieruchomości. Jeśli pękną i zaleją mieszkanie na dole – sprawa jest jasna. Gdy nieszczelność występuje na pionach, sytuacja jest inna.

  5. Za zalanie mieszkania może też odpowiadać administracja

    Zalanie z powodu przecieku lub innej awarii pionów to sytuacja, w której odpowiedzialność za naprawienie szkody ponosi administracja budynku lub wspólnota mieszkaniowa, bowiem to w jej gestii leży dbanie o utrzymywanie pionów w dobrym stanie technicznym. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku nieszczelnych rynien, które powodują zalanie ścian mieszkania, albo nieszczelnego dachu, co oznacza szkodę zalewową dla lokatorów mieszkań położonych na najwyższych piętrach.

  6. Jak wygląda naprawa szkody po zalaniu?

    Jeśli winowajcą jest właściciel nieruchomości z piętra wyżej, przed poszkodowanym jest kilka scenariuszy. Sprawca szkody może zaproponować, że sam ją naprawi (np. na własny koszt wynajmie ekipę remontową, albo zapłaci za malarzy wskazanych przez poszkodowanego). Może też podać swój numer polisy OC w życiu prywatnym, aby poszkodowanie skontaktował się z jego ubezpieczycielem i uzyskał odszkodowanie z jego polisy mieszkaniowej. Jeżeli poszkodowany ma własne ubezpieczenie nieruchomości, które obejmuje ochronę murów także na okoliczność zalania (tak właśnie będzie prawie we wszystkich przypadkach), wówczas może skontaktować się ze swoim towarzystwem ubezpieczeniowym i zgłosić fakt wystąpienia szkody. Po kilku dniach na miejscu pojawi się rzeczoznawca celem ustalenia wartości poniesionej straty (zawsze dobrym pomysłem jest wykonanie własnej dokumentacji fotograficznej uszkodzeń). Na tej podstawie wypłacone zostaje odszkodowanie, z którego można przeprowadzić remont (jeżeli mieszkanie zakupione zostało na kredyt, wówczas bank jest cedentem polisy i może zadecydować o przejęciu kwoty na poczet spłaty kolejnej raty zobowiązania, w takim przypadku poszkodowany musi usunąć szkodę z własnej kieszeni). Analogicznie rzecz się ma, gdy do zalania doszło z winy administracji lub wspólnoty – fakt taki należy zgłosić do zarządcy budynku i swojego ubezpieczyciela.

  7. Polisa mieszkaniowa najlepszą formą zabezpieczenia przed zalaniem

    Nie trzeba dodawać, że posiadane polisy ubezpieczeniowej mieszkania obejmującej zalanie to znaczna wygoda, która oszczędza czas i pieniądze, szczególnie w sytuacji, gdy zalanie zamienia się w  konflikt między sąsiadami. Gdy odpowiedzialny za szkodę odmawia podania numeru OC i nie przyznaje się do spowodowania szkody, taka – błaha z pozoru, choć dla poszkodowanego na pewno stresująca – sytuacja może zakończyć się w sądzie. Ubezpieczenie mieszkania całkowicie usuwa ryzyko takiego obrotu sprawy.

mój doradca

Rekomendowane produkty


Rekomendowane produkty

Poznaj ubezpieczenia UNIQA proponowane specjalnie dla Ciebie:

Kobieta na fotelu

Twój DOM Plus

  • Ubezpieczenie mieszkania lub domu
  • Home Assistance gratis
Dowiedz się więcej
Mężczyna podrzuca syna leżąc na kanapie

Pakiet Bezpieczeństwa

  • Ubezpieczenie na życie w trzech wariantach
  • Świadczenie rodzinne
Dowiedz się więcej

Masz pytania?

Zadzwoń lub napisz.

tel: 801 597 597
tel: 42 66 66 500

Koszt połączenia: wg taryfy operatora.

centrala@uniqa.pl Znajdż placówkę

<< Przewiń w dół

Przewiń w górę >>