UNIQA ubezpieczenia online
Zaloguj

Ubezpieczenie turystyczne - Świat, Europa

Już od 5,85 /dzień!

Podróżuj bezpiecznie po świecie lub całej Europie. Niezależnie w jaki zakątek wyjeżdżasz, kup ubezpieczenie turystyczne w UNIQA.
Zniżka -15%
Potrzebujesz ubezpieczenia podróży?
Oblicz składkę

Czas czytania:

Planujesz podróż samochodem po Europie?

Wyjazd na urlop własnym autem zapewnia niezależność i daje możliwość szybkiego przemieszczania się. Zanim jednak rozpoczniesz tak odległą wyprawę, dowiedz się o czym pamiętać i co zabrać w podróż samochodem.

Podróż autem to przede wszystkim niezależność, zwłaszcza, gdy planujesz tzw. „objazdową” wycieczkę, czyli chcesz odwiedzić kilka krajów lub miejscowości w jednym państwie. Bez dwóch zdań jesteś niezależny i masz możliwość dotarcia w mniej dostępne miejsca. Co więcej, nie musisz przejmować się liczbą czy wymiarami walizek, które zabierasz ze sobą. Do podróży samochodem po Europie trzeba się jednak dobrze przygotować.

1 KROK: Dobre przygotowanie auta do podróży

Bardzo ważną rzeczą jest uważne sprawdzenie stanu auta. Będzie musiał on pokonać znaczne odległości, a naprawa usterek za granicą jest zazwyczaj nie tylko bardzo kosztowna, lecz także znacznie bardziej uciążliwa, zwłaszcza jeśli utkniemy gdzieś w drodze. Sam możesz sprawdzić np. ciśnienie w oponach, stan koła zapasowego czy poziom oleju i płynu hamulcowego. Jeśli jednak nie masz odpowiedniej wiedzy, możesz skorzystać z pomocy mechanika. Kontroli stanu pojazdu najlepiej dokonać na kilka tygodni przed planowaną datą wyjazdu, żeby w razie zdiagnozowania usterek mieć jeszcze czas na ich naprawienie.

Kiedy już upewnisz się, że Twój samochód jest w dobrym stanie technicznym, zadbaj o jego odpowiednie wyposażenie. Wymogi dotyczące tego, co powinno znaleźć się w naszym aucie różnią się w zależności od poszczególnych krajów (listę znajdziesz poniżej). Co zabrać w podróż samochodem? W podstawowym wyposażeniu powinna znaleźć się apteczka, sprawna gaśnica, trójkąt ostrzegawczy i kamizelka odblaskowa. Wybierając się w okolice basenu Morza Śródziemnomorskiego będziemy musieli przejechać przez Czechy i Słowację. W tych krajach wymogi dotyczące wyposażenia pojazdu są bardzo restrykcyjne. Niezastosowanie się do nich może poskutkować karą finansową. Nie zapomnijmy o dokumentach, które podczas zagranicznych podróży powinniśmy mieć ze sobą. Kierowca musi zabrać dowód rejestracyjny samochodu (z ważnym przeglądem technicznym), książeczkę serwisową pojazdu, aktualne ubezpieczenie OC.

Pomyśl też o dobrym ubezpieczeniu komunikacyjnym, które będzie działało za granicą, jeśli oczywiście jeszcze takiej polisy nie posiadasz. Ubezpieczenie samochodu, które musisz mieć w krajach Unii Europejskiej to na pewno ubezpieczenie OC. Jeśli podróżujesz przez kraje spoza Unii potrzebujesz zielonej karty.

Pakiet ubezpieczeń samochodowych, w który wyposażysz swoje auto, powinien zapewnić pokrycie kosztów holowania auta, jego naprawę i samochód zastępczy na dalszą podróż. Czytaj więcej, jakie ubezpieczenie komunikacyjne powinieneś mieć na wyjazd zagraniczny.

2 KROK: Przepisy ruchu drogowego za granicą

Przed wyjazdem sprawdź nie tylko trasę przejazdu, nawet jeśli masz nawigację w samochodzie, ale także zapoznaj się z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego kraju. I to nie tylko docelowego państwa podróży, lecz także krajów leżących na trasie. Brak wiedzy w zakresie przepisów ruchu drogowego, może sporo kosztować.

  • Dopuszczalna prędkość

Ceny mandatów w krajach europejskich są różne, ale zazwyczaj są wyższe, niż w Polsce. Przykładowo, przekroczenie prędkości o 20 km/h najbardziej zaboli nas w Norwegii, tam kara wynosi ok. 400 euro (w zależności od prędkości, która jest dopuszczalna na danej drodze). Jeśli zdarzy się nam jechać do 10 km/h za szybko, w Polsce nie dostaniemy mandatu, a w Norwegii wysokość mandatu sięgnie 65 euro (do 5 km/h) lub 135 euro (do 10 km/h).

Co jest również ciekawe, we Włoszech obowiązuje „taryfa nocna”, za wykroczenia w nocy (tj. w godzinach 22:00 - 7:00) zapłacimy średnio o 30% więcej, niż w pozostałych godzinach.

  • Opłaty za korzystanie z autostrad

Za przejazd autostradami nie zapłacisz podróżując przez Niemcy, Finlandię, Danię, Szwecję, Belgię, Holandię, Luksemburg, Wielką Brytanię, Estonię, Litwę, Łotwę, Rosję (przy wjeździe pobierana jest opłata wjazdowa i ekologiczna), Ukrainę (przy wjeździe do kraju płaci się taksę ekologiczną, której wysokość zależy od pojemności silnika pojazdu - ok.10 euro za każde 1000 ccm). Te kraje są niestety w mniejszości, bo w pozostałych krajach Europy obowiązują już opłaty za autostrady.

W wielu miejscach zamiast stosowanych w Polsce bramek przy wjeździe na autostradę, formą zapłaty są winiety lub winiety elektroniczne. Winiety „tradycyjne” naklejamy na przednią szybę pojazdu (należy przy tym nakleić ją w odpowiednim miejscu na szybie). Kupując winiety elektroniczne, musisz podać numer rejestracyjny samochodu oraz zachować dowód zakupu. Winiety można kupić zazwyczaj na stacjach benzynowych czy przy przekraczaniu granicy, w przypadku e-winietek np. na Słowacji stworzono aplikację mobilną, można też nabyć je za pośrednictwem strony internetowej.

Winiety możesz zakupić online jeszcze przed wyjazdem z Polski np. na stronie winiety.com.pl

  • Wyposażenie samochodu na wakacjach

Samochody podróżujące po krajowych drogach zgodnie z polskim prawem muszą być wyposażone w trójkąt ostrzegawczy i gaśnicę. Wymagania dotyczące akcesoriów na pokładzie samochodu nie są takie same dla wszystkich państw europejskich, nawet dla członków Unii Europejskiej. Kraje mają swobodę w określeniu obowiązkowego wyposażenia auta, dlatego każdy z nich posiada własną listę wymaganego sprzętu. Jak to wygląda to w szczegółach?

Aktualne wymagania dotyczące obowiązkowego sprzętu w aucie publikuje Komisja Europejska - możesz sprawdzić tutaj: http://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/index_pl.htm

Czy wyjeżdżając w podróż samochodem po Europie jesteś zobowiązany wyposażyć auto w wymagany sprzęt?

Z obowiązku kupowania wyposażenia wymaganego w innych państwach zwalnia nas przyjęta przez wszystkie kraje wspólnoty Konwencja Wiedeńska o ruchu drogowym z 1968 roku. Mówi ona w jednym z zapisów, że wyjeżdżając autem za granicę, samochód musi być wyposażony tylko w ten sprzęt, do czego obliguje nas prawo krajowe.

Jak to jest w praktyce? Zdarzają się jednak nadal próby ukarania mandatem kierowcy za brak wymaganego lokalnymi przepisami wyposażenia. Czasem trudno jest wytłumaczyć policjantowi w obcym państwie, dlaczego nie posiadamy wymaganego wyposażenia. Jak postąpić w sytuacji, gdy otrzymasz mandat? Jeśli przyjmiesz mandat, będziesz musiał uiścić opłatę. Jeśli odmówisz przyjęcia kary finansowej, będziesz musiał skorzystać z pomocy prawnej na terenie danego państwa (możesz wykupić ubezpieczenie pomocy prawnej). Na pewno warto skontaktować się z polskim konsulatem - najlepiej zadzwonić do niego w momencie kontroli.

  • Światła mijania

Światła mijania w Czechach i na Słowacji powinny być włączone przez całą dobę. Za niezastosowanie się do tych przepisów grozi mandat do 5000 CZK (ok. 810 PLN). Trzeba też pamiętać, że w Czechach opłatę taką trzeba uiścić bezpośrednio u policjanta (kiedyś przyjmowali oni wyłącznie gotówkę, teraz coraz częściej są wyposażeni w terminale płatnicze).

  • Dopuszczalne stężenie alkoholu we krwi

Dobra zasada mówi: piłeś, nie jedź. Mimo to w niektórych krajach regulacje prawne dopuszczają znikome stężenie alkoholu we krwi – w Polsce to 0,2 promila.

W Czechach nawet śladowa ilość alkoholu jest niedozwolona, a wysokość mandatów dochodzi do 50 tys. CZK (ok. 8 100 PLN), przy czym odmówienie poddania się badaniu jest traktowane na równi z byciem pod wpływem alkoholu.

W Grecji, Hiszpanii i we Włoszech maksymalna dopuszczalna ilość to 0,5 promila, ale nie dotyczy to kierowców początkujących (ze stażem mniejszym niż trzy lata) i zawodowych – dla nich przepisy są bardziej surowe. We Włoszech nie mogą mieć jakichkolwiek ilości alkoholu we krwi, w Grecji jego stężenie może wynosić co najwyżej 0,2 promila, a w Hiszpanii 0,3 promila.

W Skandynawii dopuszczalne stężenie alkoholu we krwi: w Norwegii 0,2 promila, w Finlandii 0,22 promila, w Szwecji 0,2 promila, a w Danii 0,5 promila.

W krajach Beneluksu dopuszczalne stężenie alkoholu wynosi odpowiednio: w Holandii 0,5 promila dla doświadczonych i zawodowych kierowców, ale początkujący 0,2 promila, w Belgii 0,5 promila i tylko zawodowi 0,2 promila, a w Luksemburgu 0,5 promila dla doświadczonych a pozostali kierowcy 0,2 promila.

Najwyższe dopuszczalne stężenie alkoholu we krwi jest w Wielkiej Brytanii i w Lichtensteinie, na Malcie – 0,8 promila.

3 KROK: Opieka zdrowotna w Europie

Podstawową rzeczą, którą należy zrobić przed rozpoczęciem podróży samochodem po Europie, jest wyrobienie dla siebie i pozostałych uczestników wycieczki EKUZ, czyli Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego. Dzięki niej, w państwach Unii Europejskiej oraz należących do Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA): Islandii, Liechtensteinu, Norwegii lub Szwajcarii, będzie Ci przysługiwał taki sam pakiet usług medycznych, jak jego obywatelom.

Uzyskanie karty EKUZ jest bardzo sprawne i szybkie. Jeśli zgłosisz się po nią osobiście, otrzymasz ją „od ręki”. Jeśli wypełnisz wniosek (znajdziesz na stronie EKUZ ekuz.nfz.gov.pl/wypoczynek/wniosek-o-wydanie-ekuz) i pocztą elektroniczną otrzymasz kartę EKUZ w 3 dni od daty wpływu e-maila. Korzyści z posiadania jej jest naprawdę sporo.

Warto jednak wiedzieć, że posiadanie karty EKUZ nie sprawi, że w razie wypadku lub choroby pokryje ona w pełni koszty leczenia, lecz jedynie, że w takiej sytuacji będziesz traktowany jak mieszkaniec odpowiedniego kraju i mimo EKUZ musisz pokryć część lub nawet całość kosztów. W aplikacji EKUZ, którą możesz bezpłatnie ściągnąć na swój smartfon, sprawdzisz zakres świadczeń i koszty.

Posiadając natomiast odpowiednią polisę w podróży, nie musisz już się martwić tym, czy szpital do którego trafisz jest publiczny czy prywatny i ile możesz zapłacić za pobyt w nim. Podobnie sprawa wygląda z transportem do Polski. Koszty transportu medycznego pokryje ubezpieczyciel w ramach polisy turystycznej. Jeżeli zajdzie taka konieczność, zorganizuje również pomoc prawnika czy tłumacza oraz kierowcę zastępczego, gdy ubezpieczony, który był kierowcą auta nie będzie mógł dalej go prowadzić.

O ubezpieczeniu komunikacyjnym dla auta podróżującego po Europie przeczytasz w artykule: Czy polisa OC będzie działać za granicą?

Zniżka -15%
Potrzebujesz ubezpieczenia podróży?
Oblicz składkę
Magdalena Oszczak - autor artykułu to Menedżer Zespołu Ubezpieczeń Turystycznych w Departamencie Rozwoju Produktów i Procesów w UNIQA
Magdalena Oszczak
Menedżer Zespołu Ubezpieczeń Turystycznych w Departamencie Rozwoju Produktów i Procesów UNIQA TU S.A.

Od 13 lat pracuje w UNIQA TU S.A. (dawniej AXA Ubezpieczenia TUiR S.A.) i odpowiada za tworzenie produktu, ocenę ryzyka, nadzór nad likwidacją szkód linii travel. Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowe Studnia w Katedrze Ubezpieczeń Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Od 20 lat związana jest z rynkiem ubezpieczeń turystycznych. Początki swojego doświadczenia zdobywała w Towarzystwie Ubezpieczeń  Gerling Polska na stanowisku Głównego Specjalisty, następnie z Towarzystwie Ubezpieczeń Signal Iduna S.A. na stanowisku Zastępcy Dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Turystycznych i Osobowych.

Udostępnij poradę

Te porady mogą Cię zainteresować

Sanki, łyżwy, narty, snowtubing, kuligi, wędrówki po górach, a nawet… żeglarstwo lodowe – lista zimowych aktywności jest bardzo długa. Ferie to czas odpoczynku i dobrej zabawy: dla dzieci, ale także ich rodziców. Co zrobić, żeby w tym czasie uniknąć chorób i kontuzji? Podpowiadamy, jak dbać o bezpieczeństwo swoje i bliskich – nie tylko podczas ferii.

Wakacje to zaraz po Świętach Bożego Narodzenia najbardziej wyczekiwany czas w roku. Dzieci mogą wyjechać do dziadków, a dorośli rano dłużej pospać (ponieważ nie muszą wozić najmłodszych do szkoły czy przedszkola). Aby wakacje dawały radość, warto je dobrze zaplanować. Od czego zacząć ten proces?

Polecany

Już od 5,85 zł /dzień!

Ubezpieczenie
podróży

Zgłoś sprawę
online
Odnów polisę