UNIQA ubezpieczenia online
Zaloguj

Czas czytania:

Jak działa Turystyczny Fundusz Gwarancyjny? Czy każde biuro podróży składa deklarację co do wysokości składki do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego?

Fala upadłości biur podróży działających na polskim rynku spowodowała, że pojawiła się potrzeba zwiększenia bezpieczeństwa Polaków korzystających z usług turystycznych czy wyjeżdżających za granicę z touroperatorami. Tak powstał Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Jak działa i w jakich sytuacjach należy się do niego zwrócić?

Jak działa Turystyczny Fundusz Gwarancyjny

Czym jest TFG? Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i jego historia

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, w skrócie TFG, to instytucja powołana do życia w celu wszechstronnego wspierania osób poszkodowanych w wyniku pojawienia się sytuacji związanej z niewypłacalnością biur podróży. Bankructwa takich podmiotów doprowadziły do tego, że tysiące turystów pozostawało bez pomocy za granicą i musiało na własną rękę opłacić powrót do kraju.

Podstawą funkcjonowania Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego są przepisy ustawy z dnia 22 lipca 2016 roku o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Powstał w ramach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), który chroni nie tylko turystów, ale może przede wszystkim osoby poszkodowane w wypadkach drogowych, które ucierpiały w zdarzeniach spowodowanych przez osoby nieposiadające obowiązkowego ubezpieczenia OC komunikacyjnego.

TFG jest właściwie II filarem zabezpieczenia finansowego wszelkiego typu wydarzeń turystycznych, podczas gdy pierwszym pozostają:

  • gwarancja ubezpieczeniowa,
  • gwarancja bankowa,
  • ubezpieczenie na rzecz klientów,
  • ubezpieczenie rachunku powierniczego.

Budżet Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego

Biura podróży są zobowiązane do odprowadzania do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego składek za każdego uczestnika organizowanej przez nie imprezy turystycznej. Ma to zabezpieczyć interesy klientów na wypadek problemów z płynnością finansową touroperatorów. Wysokość składki odprowadzanej do TFG uzależniona jest od:

  • kraju, do którego udaje się podróżny i wysyła go do niego biuro,
  • środka transportu, którym podróżuje turysta.

Składki są wpłacane do TFG przez wszystkie osoby prowadzące działalność gospodarczą taką jak biuro podróży w trybie comiesięcznym. Najpierw właściciel firmy musi złożyć deklarację co do wysokości składki do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Jeśli nie opłaci tej składki i nie złoży deklaracji, w konsekwencji zostanie wykreślony z rejestru organizatorów turystyki oraz otrzyma zakaz wykonywania tego typu działalności przez okres 3 lat.

W składanej do UFG deklaracji należy wskazać:

  • wysokość wyliczonej składki na rzecz TFG,
  • liczbę i rodzaj zawartych w danym miesiącu umów z turystami,
  • całkowitą liczbę turystów, z którymi podpisano umowy,
  • dane o posiadanych przez pośrednika zabezpieczeniach finansowych wraz z informacją o podmiotach, które takich zabezpieczeń udzieliły,
  • informację o liczbie klientów, za których została wpłacona składka.

Składka na TFG wynosi od 0 zł do maksymalnie 15 zł za każdego indywidualnego klienta, z którym biuro podróży zawarło umowy. Składka nie jest objęta podatkiem VAT.

Obecnie istnieje już możliwość złożenia e-deklaracji o wysokości składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, co wymaga podania specjalnego numeru ewidencyjnego z Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych oraz indywidualnego hasła nadawanego przez UFG.

Jakie wypłaty realizowane są z TFG?

Turysta, który wyjechał lub miał wyjechać na imprezę turystyczną z biurem podróży, które ogłosiło niewypłacalność, może otrzymać ze środków TFG pieniądze ( w przypadku  niewystarczjącej sumy  gwarancyjnej z gwarancje turystycznej)  , jakie w całości będą przeznaczone na pokrycie kosztów transportu oraz zakwaterowania podróżnych. Jeśli wycieczka czy wczasy nie dojdą do skutku, wówczas pełna kwota uiszczona na rzecz touroperatora zostanie zwrócona klientowi przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Nawet jeśli została wpłacona tylko zaliczka tytułem przedpłaty za wydarzenie turystyczne, ona również podlegać będzie zwrotowi z budżetu TFG.

Oprócz tego turysta ma możliwość odzyskania części wpłaconych do biura podróży pieniędzy, jeśli plan wyjazdu uległ zmianie lub został zmodyfikowany, ale wyłącznie z przyczyn, które były niezależne od klienta.

Trzeba podkreślić, że TFG działa wyłącznie w przypadku imprez turystycznych, które organizowane są przez biura podróży czy pośredników turystycznych wpisanych do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych. Dlatego będzie wspierał i pomagał osobom, które:

  • wpłaciły pieniądze do biura turystycznego czy pośrednika, a impreza turystyczna nie doszła do skutku,
  • nie mogą wrócić z wyjazdu, choć transport zapewniał organizator,
  • na miejscu imprezy turystycznej dowiedziały się, że do niej nie dojdzie i muszą wrócić do kraju albo skorzystać z zakwaterowania zamiennego,
  • wzięły udział w imprezie turystycznej, ale nie zostały spełnione wszystkie gwarantowane usługi,
  • mają problem z przerwaniem imprezy w trakcie jej trwania.

TFG zapewnia poszkodowanym turystom wsparcie finansowe, przekazane np. na powrót do kraju danym środkiem transportu, ale i zwrot wpłaty na opłaconą, choć niezrealizowaną usługę.

Zniżka -15%
Potrzebujesz ubezpieczenia podróży?
Oblicz składkę
Magdalena Oszczak - autor artykułu to Menedżer Zespołu Ubezpieczeń Turystycznych w Departamencie Rozwoju Produktów i Procesów w UNIQA
Magdalena Oszczak
Menedżer Zespołu Ubezpieczeń Turystycznych w Departamencie Rozwoju Produktów i Procesów UNIQA TU S.A.

Od 13 lat pracuje w UNIQA TU S.A. (dawniej AXA Ubezpieczenia TUiR S.A.) i odpowiada za tworzenie produktu, ocenę ryzyka, nadzór nad likwidacją szkód linii travel. Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowe Studnia w Katedrze Ubezpieczeń Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Od 20 lat związana jest z rynkiem ubezpieczeń turystycznych. Początki swojego doświadczenia zdobywała w Towarzystwie Ubezpieczeń  Gerling Polska na stanowisku Głównego Specjalisty, następnie z Towarzystwie Ubezpieczeń Signal Iduna S.A. na stanowisku Zastępcy Dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Turystycznych i Osobowych.

Udostępnij poradę

Te porady mogą Cię zainteresować

Albania – ile kosztuje i jakie wybrać ubezpieczenie turystyczne do Albanii? Czy EKUZ wystarczy?

Śródziemnomorski klimat, krajobrazy niczym w Grecji czy w Chorwacji, a ceny znacznie niższe – wakacje w Albanii pod wieloma względami mogą spełniać wymagania polskich turystów. Kraj ten pozostaje jeszcze niedocenianym kierunkiem turystycznym, ale z roku na rok zaczyna się to zmieniać.

Czytaj dalej

Ubezpieczenie na wypadek chorób tropikalnych - kto powinien je wykupić? Jak wybrać ubezpieczenie na wakacje w tropikach?

Wakacje sprzyjają wyjazdom wypoczynkowym. Pomimo wszechobecnej drożyzny i wysokiej inflacji Polacy nie rezygnują z urlopu za granicą. Raport Polskiej Izby Turystyki i multiagentów: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl z 2023 roku pokazał, że w okresie zimowym Polacy chętnie wyjeżdżali do Egiptu, Hiszpanii, na Cypr, ale wybierali też kierunki egzotyczne, jak Emiraty Arabskie, Tajlandia czy Dominikana. Kiedy wybierasz się w tropiki, myślisz najczęściej o rajskich widokach, wysokiej temperaturze,…

Czytaj dalej
Jak sprawdzić biuro podróży przed wyjazdem na wakacje czy zakupem wycieczki

Jak sprawdzić biuro podróży przed wyjazdem na wakacje czy zakupem wycieczki? Sprawdź rejestr organizatorów turystyki

W styczniu 2019 roku upadło w Polsce biuro podróży Net Holiday, które początkowo informowało klientów o czasowym wstrzymaniu sprzedaży, a później ogłosiło bankructwo. W ślad za nim poszły mniejsze firmy, jak Mediterraneum czy Steja Travel. W tym samym roku, 25 września, zawiadomienie o niewypłacalności złożył zarząd Neckermanna. Dwa dni później zbankrutował Thomas Cook, co wstrząsnęło rynkiem turystycznym. Jeszcze wcześniej, bo w 2012 roku, upadłość ogłaszały m.in. Sky Club, Alba Tour, Atena,…

Czytaj dalej

Rezygnacja z wycieczki a zwrot zaliczki czy zadatku. Czy biuro podróży zwraca przedpłatę przy odwołaniu udziału w imprezie turystycznej?

W wielu biurach podróży można rezerwować wyjazdy turystyczne w ofercie first minute, czyli na długo przed planowanym wyjazdem czy wylotem. Trudno przewidzieć, czy rzeczywiście będziemy w stanie uczestniczyć w imprezie, skoro kupujemy ją nawet na rok przed urlopem. Nagła choroba, wypadek czy ważne wydarzenie w życiu turysty mogą spowodować, że nie będzie on w stanie skorzystać z wyjazdu. Czy biuro podróży umożliwia rezygnację z wycieczki i oddaje dokonaną przedpłatę – zaliczkę czy zadatek?…

Czytaj dalej

Jakie ubezpieczenie turystyczne wybrać w 2023 roku? Jaka polisa podróżna będzie najlepsza?

Coraz więcej polskich turystów jest świadomych różnego rodzaju ryzyka podczas zagranicznego urlopu. Osoby, które planują wakacyjny wyjazd, często mają dylemat, jakie ubezpieczenie turystyczne wykupić, by cieszyć się bezpieczeństwem i maksymalnym komfortem podróżowania. Jakie ubezpieczenie turystyczne zapewni nam optymalną ochronę podczas wczasów – komercyjna polisa czy bezpłatna karta EKUZ? Na co zwrócić szczególną uwagę, wybierając dodatkowe ubezpieczenie na wakacje?

Czytaj dalej
Polecany

Już od 4,20 zł /dzień!

Ubezpieczenie
podróży

Zgłoś sprawę
online
Odnów polisę