Rzecznik Finansowy– kim jest, jak może nam pomóc?
Rzecznik Finansowy, to urząd państwowy, którego zadaniem jest m.in. reprezentowanie ubezpieczonych, ubezpieczających, uprawnionych z umów ubezpieczenia i nie tylko. Kiedy można się do niego zwrócić i z jakimi sprawami? Co jeszcze warto wiedzieć o Rzeczniku Finansowym?
Rzecznik Finansowy – najważniejsze informacje
Rzecznik Finansowy został powołany w celu wspierania klientów w sporach z podmiotami rynku finansowego. Rzecznik pomaga w różny sposób: od poradnictwa, przez interwencje i postępowanie polubowne, aż po wsparcie w trakcie postępowania sądowego. Polacy mają świadomość możliwości korzystania z jego pomocy. W latach 2016 – 2020 Rzecznik Finansowy:
- Udzielił 137 tys. porad.
- Przyjął 109 tys. wniosków o interwencję lub postępowanie polubowne.
- Otrzymał 4100 wniosków o istotny pogląd.
Zadania Rzecznika Finansowego
Do Rzecznika Finansowego można zgłaszać pytania związane z prawami korzystającego z ubezpieczenia czy ogólnie z prawem ubezpieczeniowym. Oto, jakie są kompetencje tego urzędu we wskazanym zakresie:
- Rozpatrywanie skarg i wniosków klientów towarzystw ubezpieczeniowych, którzy uważają, że ich reklamacja została bezpodstawnie nieuznana przez ubezpieczyciela.
- Analizowanie i ocena projektów aktów prawnych dotyczących organizacji rynku ubezpieczeniowego.
- Polubowne rozstrzyganie sporów między ubezpieczycielem a jego klientem.
- Informowanie odpowiednich organów o nieprawidłowościach na rynku ubezpieczeniowym.
Żeby uzyskać pomoc Rzecznika Finansowego, najpierw należy złożyć odpowiedni wniosek. Wzory dokumentów można znaleźć na stronie urzędu – zarówno jeśli chodzi o interwencję w sprawie ubezpieczeniowo-emerytalnej, jak i bankowo-kapitałowej. Dostępne są tam również wzory pełnomocnictw.
Jak skorzystać z porady eksperta Rzecznika Finansowego?
We wszystkich sprawach, w których stanowisko ubezpieczyciela jest niezrozumiałe lub sprzeczne z opinią klienta, można zwracać się do Rzecznika Finansowego. Dostępnych jest kilka form kontaktu dla osób, które chcą otrzymać pomoc Rzecznika Finansowego:
- zastrzeżenia do działalności instytucji finansowych w związku z epidemią:
- infolinia – 22 333 73 38, czynna w godzinach 9:00 – 16:00
- e-mail – poradyCOVID@rf.gov.pl
- porady ekspertów w sprawach nie związanych z Covid-19
- telefonicznie pod poniższymi numerami telefonów:
- 22 333 73 28 – w godzinach 9.00-14.00, dyżur telefoniczny ekspertów z zakresu ubezpieczeń gospodarczych, w szczególności ubezpieczeń komunikacyjnych (OC, AC, assistance), na życie, NNW, domów i mieszkań, turystyczne, kredytów, małych i średnich przedsiębiorstw, rolnych etc.
- 22 333 73 25 – w godzinach 9.00-16.00 dyżur telefoniczny ekspertów z zakresu problemów z bankami i na rynku kapitałowym.
- 508 810 370 – w godzinach 12.00-14.00 dyżur telefoniczny ekspertów dla członków Otwartych Funduszy Emerytalnych, uczestników Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz osób korzystających z indywidualnych kont emerytalnych.
- telefonicznie pod poniższymi numerami telefonów:
- drogą e-mailową pisząc na adres: porady@rf.gov.pl lub przez formularz kontaktowy.
Informację dotyczącą statusu wniosku skierowanego do Rzecznika Finansowego można uzyskać telefonicznie w godzinach 10:00-14:00 pod numerami telefonów: 22 333 73 26 lub 22 333 73 27