UNIQA ubezpieczenia online
Zaloguj

Ubezpieczenie OC

Już od 321 /rok!

Zniżka -15%
ubezpieczenie OC
Komunikacja
Zniżka -15%
Potrzebujesz taniego ubezpieczenia OC?
Oblicz składkę

Czas czytania:

Kupno samochodu – formalności po zakupie auta używanego lub nowego. Co musi zrobić nowy właściciel?

Nabycie nowego czy używanego samochodu powoduje, że stajesz się właścicielem pojazdu i w związku z tym na Twoich barkach spoczywają pewne formalności. Podpisanie umowy kupna-sprzedaży to nie wszystko. Sprawdź, co zrobić po nabyciu auta. Czy formalności związane z tym będą różniły się względem siebie w przypadku zakupu nowego czy używanego pojazdu, kupna samochodu od osoby prywatnej, czy np. z komisu lub od dealera?

Kupiłem samochód – co dalej? Formalności po zakupie auta

Zakup samochodu używanego, podobnie jak w przypadku nowego egzemplarza, zawsze pociąga za sobą szereg formalności. Wśród nich:

  • rejestrację samochodu w urzędzie,
  • opłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych,
  • zapewnienie ciągłości ubezpieczenia OC pojazdu,
  • przegląd techniczny pojazdu.

Rejestracja samochodu

Podstawową kwestią związaną z zakupem samochodu jest jego rejestracja w urzędzie, w wydziale komunikacji. Taki wydział znajduje się w urzędzie starostwa powiatowego, urzędzie miasta lub w urzędzie dzielnicy, który jest właściwy względem Twojego miejsca zamieszkania.

Przepisy dają Ci 30 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży auta na dopełnienie formalności związanych z rejestracją. Musisz w tym celu złożyć wniosek – jeśli auto nie było wcześniej zarejestrowane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, lub zgłosić w urzędzie fakt nabycia samochodu – w przypadku pojazdów zarejestrowanych już wcześniej w Polsce. Warto przypomnieć, że sprzedający samochód musi też zgłosić transakcję w urzędzie.

Do rejestracji auta jako nowy właściciel w urzędzie potrzebujesz:

  • dokumentu tożsamości, np. dowodu osobistego,
  • wniosku o rejestrację pojazdu albo zgłoszenie kupna,
  • dowód własności auta, np. umowa kupna-sprzedaży lub faktura VAT,
  • dowód rejestracyjny pojazdu,
  • kartę pojazdu, jeśli została wydana,
  • aktualną polisę OC,
  • wyciąg ze świadectwa homologacji,
  • potwierdzenie wniesienia wymaganych opłat rejestracyjnych.

W przypadku gdy rejestrujesz w urzędzie używane auto, weź ze sobą także tablice rejestracyjne. Masz prawo do ich zachowania, jeśli pojazd ma tablice zgodne z europejskim wzorem i są one w dobrym stanie. Zaoszczędzisz w ten sposób pieniądze. Nowy samochód musi mieć również nowe tablice rejestracyjne.

Koszty rejestracji samochodu w urzędzie są następujące:

  • 54 zł za dowód rejestracyjny,
  • 13,50 zł za pozwolenie czasowe (ważne 30 dni),
  • 12,50 zł znaki legalizacyjne,
  • 80 zł - tablice rejestracyjne zwykłe, 1000 zł - tablice rejestracyjne indywidualne,
  • opłaty ewidencyjne – 0,50 zł za wydanie każdego dokumentu.

Pamiętaj, że jeśli samochód ma mieć kilku współwłaścicieli, to wszyscy powinni być obecni w urzędzie przy rejestracji albo dać Ci pisemne pełnomocnictwo. Jego wydanie dla członków Twojej najbliższej rodziny będzie bezpłatne, a w przypadku osób trzecich kosztuje 17 zł. W 2022 roku nie ma już obowiązku wyrabiania karty pojazdu i naklejek legalizacyjnych.

Wydział komunikacji Twojego urzędu ma 30 dni liczone do daty złożenia wniosku o rejestrację samochodu na to, by przygotować Ci stały dowód rejestracyjny. Do tego czasu korzystasz z dowodu tymczasowego, tzw. miękkiego, i pozwolenia czasowego, które stwierdza dopuszczenie auta do ruchu.

Podatek PCC

Kupujący samochód ma obowiązek uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych. Masz na to 14 dni od chwili zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Podatek płaci się w wysokości 2 proc. wartości samochodu.

Podatku PCC nie płaci się, jeśli kupujesz:

  • nowe auto z salonu,
  • używane auto i zakup wystawiono fakturę VAT,
  • pojazd o wartości nie wyższej niż 1000 zł,
  • używany samochód od osoby prowadzącej działalność gospodarczą,
  • samochód sprowadzony z zagranicy,
  • samochód z komisu, gdy to komis jest jego właścicielem.

Ubezpieczenie OC przy kupnie samochodu

Każdy samochód czy inny pojazd podlegający rejestracji w Polsce musi być ubezpieczony w ramach OC. Jeśli dokonałeś zakupu używanego auta, to jego właściciel powinien przekazać Ci potwierdzenie zawarcia polisy OC. Możesz z niej korzystać do ostatniego dnia okresu, na jaki została zawarta. Musisz pamiętać, że takie ubezpieczenie się nie odnowi, tylko sam musisz zadbać o zakup kolejnego. Nawet jeden dzień spóźnienia z podpisaniem umowy ubezpieczeniowej może skutkować nałożeniem na Ciebie wysokiej kary pieniężnej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG).

Jeśli zachowujesz OC zbywcy, pamiętaj, że jego towarzystwo pozostawia sobie możliwość dokonania rekalkulacji składki na OC. Niewykluczone, że będziesz musiał do niej dopłacić, jeśli ubezpieczyciel stwierdzi, że poprzedni właściciel samochodu miał większe zniżki niż Ty.

W przypadku fabrycznie nowych samochodów, kupowanych w salonach dealerów, takie auto od razu musi mieć wykupione ubezpieczenie OC. Powinieneś o to zadbać tak, by najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu był on ubezpieczony.

Badanie techniczne pojazdu - co trzeba sprawdzić?

Pojazd nie może być zarejestrowany i dopuszczony do ruchu, jeśli nie przejdzie badania technicznego. Jeśli przegląd jest nieważny, musisz udać się do stacji kontroli pojazdów i poddać swój samochód wszystkim testom zarządzonym przez diagnostę. Jeśli przegląd zakończy się pozytywnym wynikiem, stacja wyda potwierdzenie badania. Stan samochodu osobowego podlegającego rejestracji i dopuszczeniu do ruchu nie powinien budzić wątpliwości.

Zakup samochodu za granicą – formalności związane z nabyciem pojazdu

Bardziej skomplikowane procedury towarzyszą zakupowi samochodu za granicą. Co trzeba zrobić? Istnieje kilka ważnych formalności, których musisz dopełnić. Pierwszą jest podatek akcyzowy, inaczej akcyza. Powinieneś w ciągu 14 dni od przekroczenia polskiej granicy wypełnić deklarację AKS-U/S, a w ciągu 30 dni opłacić akcyzę na konto urzędu skarbowego. Wspominaną deklarację składasz osobiście w urzędzie skarbowym lub drogą internetową, z wykorzystaniem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Po uiszczeniu akcyzy możesz już dokonać rejestracji samochodu sprowadzonego z zagranicy w urzędzie, w wydziale komunikacji. Ustawowo masz na to 30 dni liczone od chwili przekroczenia polskiej granicy. Do rejestracji będziesz potrzebować m.in:

  • dowodu osobistego,
  • zaświadczenia o ważności badania technicznego pojazdu,
  • przetłumaczonych przez tłumacza przysięgłego na język polski dokumentów samochodu – umowy kupna-sprzedaży, dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu, jeśli została wydana,
  • dowodu opłacenia akcyzy lub dokument potwierdzający zwolnienie z akcyzy,
  • potwierdzenia wyrejestrowania samochodu w kraju, gdzie był uprzednio zarejestrowany,
  • zagranicznych tablic rejestracyjnych, jeśli są.

Potem poczekaj na wydanie pozwolenia czasowego na użytkowanie pojazdu w Polsce, a następnie na wydanie stałego dowodu rejestracyjnego.

Zniżka -15%
Potrzebujesz taniego ubezpieczenia OC?
Oblicz składkę
Anna Bezpalko - autor artykułu to Specjalista ds. ubezpieczeń majątkowych w Departamencie ubezpieczeń majątkowych w UNIQA TU S.A.
Anna Bezpalko
Specjalista ds. Rozwoju Ubezpieczeń Komunikacyjnych

Jest absolwentką Wydziału Zarządzania i Finansów Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie oraz studiów podyplomowych w zakresie Ryzyka i Ubezpieczeń Majątkowych w Akademii Leona Koźmińskiego. Z rynkiem ubezpieczeniowym związana od 2014 roku. Swoją karierę zawodową zaczynała w Liberty Ubezpieczenia, początkowo jako Doradca w Dziale Obsługi Klienta, następnie jako Specjalista ds. Reklamacji. W 2019 roku dołączyła do Departamentu Rozwoju Produktów i Procesów w AXA Ubezpieczenia TUiR S.A. obejmując stanowisko Specjalisty ds. Ubezpieczeń Majątkowych. Od 2021 kontynuuje pracę w UNIQA TU S.A. aktywnie uczestnicząc w prowadzonych projektach biznesowych.

Udostępnij poradę

Zgłoś sprawę
online
Odnów polisę