związanych ze zrównoważonym rozwojem
Ujawnienie informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych
ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych („SFDR”) wprowadza ujednolicone w skali Unii Europejskiej wymogi dla sektora usług finansowych, dotyczące ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem.
Stosowanie Artykułu 3 SFDR
Strategia UNIQA TFI dotycząca ryzyk dla zrównoważonego rozwoju (art. 3 ust. 1 SFDR)
Przez „ryzyko dla zrównoważonego rozwoju” rozumie się sytuacje lub warunki środowiskowe, społeczne lub związane z zarządzaniem,
które – jeżeli wystąpią – mogłyby mieć, rzeczywisty lub potencjalny, istotny negatywny wpływ na wartość inwestycji. Tego rodzaju ryzyka mogą materializować się w szczególności w odniesieniu do zmian klimatycznych lub innych niekorzystnych skutków środowiskowych,
a także w obszarze kwestii społecznych, pracowniczych lub praw człowieka, lub w związku z występowaniem przekupstwa lub zjawisk
o charakterze korupcyjnym.
W UNIQA TFI wdrożyliśmy opracowane lokalnie i w ramach Grupy UNIQA zasady i procesy, dotyczące zarządzania ryzykiem
oraz podejmowania decyzji inwestycyjnych, które służą identyfikowaniu, monitorowaniu oraz ograniczaniu wpływu wspomnianych wyżej niekorzystnych sytuacji lub warunków (czynników ryzyka, określanych jako tzw. sustainability risk) na stopy zwrotu zarządzanych przez nas funduszy inwestycyjnych. Dokumentem, który traktowany jest jako punkt odniesienia dla wszelkich działań podejmowanych w ramach Grupy UNIQA w obszarze dotyczącym zrównoważonego rozwoju jest przyjęta w 2018 r. UNIQA Responsible Investment (Polityka odpowiedzialnego inwestowania UNIQA).
Nasze podejście opiera się na wykluczaniu z uniwersum inwestycyjnego danego funduszu lub subfunduszu podmiotów, które klasyfikujemy jako cechujące się nieakceptowalnym poziomem ryzyka w ww. aspektach, w tym z uwagi na reprezentowany sektor gospodarki, emisję gazów cieplarnianych, przedmiot działalności lub indywidualną specyfikę danego emitenta, lub na ograniczaniu ekspozycji na takie podmioty. Towarzystwo stosuje również selekcję negatywną emitentów, którzy nie spełniają kryteriów minimalnych, dotyczących aspektów
związanych z ESG.
W odniesieniu do funduszy UNIQA lokujących aktywa w akcje spółek dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, stosuje się politykę dotyczącą zaangażowania, o której mowa w art. 46d ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. W ramach polityki zaangażowania odniesiono się m.in. do kwestii:
1) monitorowania spółek, których akcje dopuszczone zostały do obrotu na rynku regulowanym, w szczególności pod względem ryzyk
finansowych i niefinansowych, wpływu społecznego i na środowisko naturalne oraz ładu korporacyjnego;
2) prowadzenia dialogu z ww. spółkami;
3) współpracy z innymi akcjonariuszami ww. spółek.
Polityka zaangażowania dostępna jest na stronie internetowej Towarzystwa.
Stosowanie Artykułu 4 SFDR
Zarządzanie funduszami
Decyzje inwestycyjne mogą mieć negatywny, istotny lub prawdopodobnie istotny wpływ na czynniki zrównoważonego rozwoju, przyczyniać się do jego powstania lub mieć z nim bezpośredni związek.
Przez „czynniki zrównoważonego rozwoju” rozumie się kwestie środowiskowe, społeczne i pracownicze, kwestie dotyczące poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji i przekupstwu.
Przez główne niekorzystne skutki decyzji inwestycyjnych należy rozumieć te ich skutki, które mają niekorzystny wpływ na czynniki zrównoważonego rozwoju.
Przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych nie bierze się pod uwagę ich niekorzystnych skutków dla czynników zrównoważonego rozwoju.
Przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych dotyczących, funduszy inwestycyjnych UNIQA nie są brane pod uwagę żadne niekorzystne skutki tych decyzji dla czynników zrównoważonego rozwoju.
Jest to podyktowane przede wszystkim ograniczoną dostępnością danych, niezbędnych na potrzeby prowadzenia analiz w powyższym zakresie, jak również dążeniem do utrzymania dotychczasowych warunków dla realizacji przez UNIQA TFI obowiązku działania w najlepiej pojętym interesie uczestników funduszy UNIQA oraz klientów Towarzystwa, wyznaczonych bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa oraz na podstawie postanowień statutów funduszy UNIQA, regulaminów produktów lub zawartych umów.
Przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych, dotyczących zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, świadczonej na rzecz podmiotów spoza Grupy UNIQA nie są brane pod uwagę żadne niekorzystne skutki tych decyzji dla czynników zrównoważonego rozwoju.
Jest to podyktowane przede wszystkim dążeniem do utrzymania dotychczasowych warunków dla realizacji przez UNIQA TFI strategii inwestycyjnej, określonej dla danego portfela, przy uwzględnieniu postanowień zawartych umów, dotyczących Usługi zarządzania portfelami oraz regulaminu, określającego warunki jej świadczenia.
Przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych, dotyczących zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, świadczonej na rzecz podmiotów z Grupy UNIQA („Usługa zarządzania portfelami”) Towarzystwo bierze pod uwagę główne niekorzystne skutki decyzji inwestycyjnych dla czynników zrównoważonego rozwoju, uwzględniając przy tym należycie swoją wielkość oraz charakter i skalę prowadzonej działalności w zakresie ww. usługi. W odniesieniu do powyższego obszaru UNIQA TFI przedstawia następujące informacje i wyjaśnienia:
1. Informacje na temat strategii określania i hierarchizacji głównych niekorzystnych skutków dla zrównoważonego rozwoju i wskaźników:
Strategia UNIQA TFI w zakresie due diligence w odniesieniu do niekorzystnych skutków decyzji inwestycyjnych dla czynników zrównoważonego rozwoju określona jest w Polityce działania w najlepszym interesie klienta w ramach usługi zarządzania portfelami, w której określono m.in. kryteria składania zleceń, z uwzględnieniem niekorzystnych skutków decyzji inwestycyjnych dla czynników zrównoważonego rozwoju. Ww. polityka została zaktualizowana na dzień 31 grudnia 2022 r. Jednostką odpowiedzialną za jej stosowanie jest obszar zarządzania aktywami.
Wybór wskaźników, dotyczących głównych niekorzystnych skutków decyzji inwestycyjnych, podejmowanych w ramach Usługi zarządzania portfelami dla czynników zrównoważonego rozwoju, uwzględnia rodzaj instrumentu, którego dotyczy dana decyzja inwestycyjna.
W przypadku emitentów korporacyjnych brane są pod uwagę dostępne wskaźniki środowiskowe, społeczne oraz dotyczące ładu korporacyjnego, takie jak: intensywność emisji gazów cieplarnianych, stosowanie procesów i mechanizmów kontroli służących nadzorowaniu przestrzegania zasad inicjatywy Global Compact i Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych, stosowanie procesów i mechanizmów kontroli służących przeciwdziałaniu dyskryminacji w spółce, brak zaangażowania w handel lub produkcję kontrowersyjnych rodzajów broni.
W odniesieniu do lokat w instrumenty dłużne emitowane przez państwa lub organizacje międzynarodowe uwzględniane są dostępne wskaźniki środowiskowe, społeczne oraz dotyczące zarządzania, takie jak: wyniki dotyczące stanu środowiska, oceny odnoszące się do podatności na oddziaływanie zmian klimatu, wyniki w zakresie przestrzegania praw człowieka, przeciwdziałania korupcji i przekupstwu, wskaźniki odnoszące się do poziomu rozwoju społecznego, brak wskazania emitenta w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych.
W przypadku lokat w jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych lub specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych, tytuły uczestnictwa funduszy zagranicznych lub instytucji wspólnego inwestowania, o których mowa w art. 101 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, uwzględnia się czy dany fundusz lub instytucja wspólnego inwestowania promuje aspekt środowiskowy lub społeczny, lub oba te aspekty, czy ma na celu zrównoważone inwestycje, lub czy podmiot zarządzający przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych dotyczących portfela inwestycyjnego danego funduszu lub instytucji uwzględnia główne niekorzystne skutki takich decyzji dla czynników zrównoważonego rozwoju.
W przypadku umów, mających za przedmiot instrumenty pochodne, wskaźniki, dotyczące niekorzystnych skutków decyzji inwestycyjnych dla czynników zrównoważonego rozwoju nie są brane pod uwagę.
Dla każdego wskaźnika niekorzystnych skutków decyzji inwestycyjnych, podejmowanych w ramach Usługi zarządzania portfelami dla czynników zrównoważonego rozwoju, ustala się odpowiednią wagę. Przy braku informacji dotyczących wskaźników, brana jest pod uwagę ocena emitenta,
nadana na podstawie ratingów ESG, dostarczanych przez zewnętrznych dostawców.
2. Opis głównych niekorzystnych skutków dla zrównoważonego rozwoju i opis wszelkich, podjętych w odniesieniu do nich oraz w stosownych przypadkach, planowanych działań:
UNIQA TFI przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych w ramach Usługi zarządzania portfelami świadczonej na rzecz podmiotów z Grupy UNIQA identyfikuje jako główne następujące niekorzystne skutki tych decyzji dla czynników zrównoważonego rozwoju oraz podejmuje w odniesieniu do nich następujące działania (tj. stosuje następujące wykluczenia):
1) Intensywność emisji gazów cieplarnianych w przypadku spółek, w które dokonano inwestycji – zakaz nowych inwestycji bezpośrednich
w papiery wartościowe emitentów korporacyjnych z wysokim poziomem emisji gazów cieplarnianych (emisja > 80 tCO₂), w odniesieniu
do których nie ma zastosowania żadne z poniższych kryteriów:
- dany papier wartościowy kwalifikuje się jako obligacje „zielone”, „społeczne", lub „zrównoważone”, albo
- emitent zadeklarował realizację programu działań, mającego na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych, który zostanie uznany albo jako wystarczający przez system ratingowy ISS albo jako zbieżny z / zaaprobowany przez SBTi (Science Based Target initiative),
- emitentowi została przyznana przez system ratingowy ISS ocena „prime ESG sector status” na poziomie „ESG score > 50”
2) Ekspozycja z tytułu przedsiębiorstw, naruszających zasady inicjatywy Global Compact i Wytyczne Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) dla przedsiębiorstw wielonarodowych – zakaz nowych inwestycji bezpośrednich (przy uwzględnieniu inwestycji w fundusze inwestycyjne)
w papiery wartościowe przedsiębiorstw, naruszających zasady inicjatywy Global Compact i Wytyczne Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) dla przedsiębiorstw wielonarodowych.
3) Ekspozycja z tytułu kontrowersyjnych rodzajów broni (miny przeciwpiechotne, amunicja kasetowa, broń chemiczna i broń biologiczna) – zakaz nowych inwestycji bezpośrednich (przy uwzględnieniu inwestycji
w fundusze inwestycyjne) w papiery wartościowe przedsiębiorstw zaangażowanych w handel lub produkcję wskazanych wyżej kontrowersyjnych rodzajów broni.
4) Inwestycje w jurysdykcjach widniejących w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych – zakaz nowych inwestycji bezpośrednich (przy uwzględnieniu inwestycji w fundusze inwestycyjne) w papiery wartościowe emitowane przez emitentów skarbowych (sovereign issuers) z jurysdykcji widniejących w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych.
3. W UNIQA TFI obowiązuje polityka dotycząca zaangażowania, której przedmiot regulacji obejmuje m.in. odniesienie się do kwestii:
- monitorowania spółek, których akcje dopuszczone zostały do obrotu na rynku regulowanym, w szczególności pod względem ryzyk finansowych
i niefinansowych, wpływu społecznego i na środowisko naturalne oraz ładu korporacyjnego, - prowadzenia dialogu ze spółkami, o których mowa w lit. a),
- współpracy z innymi akcjonariuszami spółek, o których mowa w lit. a).
Polityka zaangażowania jest dostępna na stronie internetowej Towarzystwa.
4. Odniesienie do przestrzegania kodeksów odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej oraz uznanych na poziomie międzynarodowym standardóww zakresie due diligence i sprawozdawczości oraz w stosownych przypadkach stopnia ich dostosowania do celów porozumienia paryskiego:
Towarzystwo nie stosuje międzynarodowych standardów odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej jak również uznanych na poziomie międzynarodowym standardów w zakresie due diligence.
Stosowanie Artykułu 5 SFDR
Przejrzystość polityki wynagrodzeń w związku z wprowadzaniem do działalności ryzyk
dla zrównoważonego rozwoju (art. 5 ust. 1 SFDR)
W Towarzystwie została opracowana i wdrożona polityka wynagrodzeń, ustanawiająca zasady wynagradzania zgodnie z przepisami sektorowymi, mającymi zastosowanie do Towarzystwa.
Podstawą określenia wynagrodzenia zmiennego uzależnionego od wyników w przypadku osób objętych zakresem zastosowania polityki wynagrodzeń jest ocena wyników, osiągniętych przez daną osobę i daną jednostkę organizacyjną w odniesieniu do ogólnych wyników Towarzystwa. Przy ocenie indywidualnych wyników, osiągniętych przez daną osobę, bierze się pod uwagę kryteria finansowe i niefinansowe.
Działalność Towarzystwa podlega procesowi comiesięcznego raportowania poziomu ryzyka, którego wyniki przedstawiane są Członkom Zarządu Towarzystwa. Proces ten przyczynia się do prawidłowego i skutecznego zarządzania ryzykiem i nie zachęca do podejmowania
ryzyka przekraczającego limity tolerancji ryzyka Towarzystwa.
Stosowana w Towarzystwie polityka wynagrodzeń nie wyklucza możliwości, w przypadkach i w zakresie, w jakim zostanie
to uznane za zasadne, odniesienia wspomnianych kryteriów oceny do określonych czynników zrównoważonego rozwoju. W takim przypadku celem stosowanych rozwiązań będzie, aby struktura wynagrodzenia nie zachęcała do podejmowania nadmiernego ryzyka w odniesieniu
do ryzyk dla zrównoważonego rozwoju i była powiązana z wynikami skorygowanymi o ten rodzaj ryzyka.
Polityka wynagrodzeń dostępna jest na stronie internetowej Towarzystwa.
Informacje dotyczące zmian treści ujawnień
Informacje dotyczące zmian treści ujawnień związanych ze zrównoważonym rozwojem (art. 3, 5, 10 i 12 ust. 1 SFDR).