Szyba to nieodzowny element każdego auta.
Służą one ochronie pasażera przed zanieczyszczeniami i czynnikami
atmosferycznymi. Jednak co zrobić w sytuacji, gdy pojawią się na jej
powierzchni tzw. pajączki lub zostanie uszkodzona? Podpowiadamy!
Rodzaje szyb a sposób uszkodzenia
Z przodu samochodu są montowane wyłącznie
szyby ze szkła laminowanego, popularnie zwane klejonymi. Gdy spod kół jadącego
przed Tobą auta wyskoczy kamyk, który z dużą prędkości uderzy w tego rodzaju
szkło, wówczas nie rozsypie się ono w drobny mak a pojawią się na nim linie
pęknięcia. W takiej sytuacji należy awaryjnie się zatrzymać i zweryfikować
stopień naruszenia powierzchni, i ocenić, czy można bezpiecznie kontynuować
podróż aż do najbliższego warsztatu.
Z kolei boczne szyby zwykle są wykonane ze
szkła hartowanego, które zwykle po uszkodzeniu prawie zawsze należy wymienić na
nowe.
Jak rozpoznać stopień zaawansowania zniszczenia szyby?
Pojawiające się na przedniej szybie
pajączki, w zależności od wielkości i czasu, który upłynął od ich powstania,
nie muszą od razu oznaczać, że cała konstrukcja musi zostać wymieniona.
Pojedyncze rysy można z powodzeniem naprawić i to w taki sposób, że szyba nie
straci właściwej sobie wytrzymałości. Koszt takiej usługi wynosi zazwyczaj
około 100 zł oraz trwa ona ok. jednej godziny.
Jeśli jednak pajączek jest wyraźny, a do
tego na powierzchni zauważamy wgłębienia, wówczas to prawdopodobnie oznacza, że
należy jak najszybciej udać się do warsztatu w celu wymiany tego elementu auta.
Naturalnie pojawia się pytanie: czy można jeździć z pękniętą szybą, a jeśli nie, to jak dojechać do mechanika np. będąc w
długiej trasie, daleko od domu? Spróbuj skonsultować się telefonicznie ze swoim
warsztatem, a być może oni poradzą Ci, co robić dalej. Możesz też zawczasu
zastanowić się nad zakupem odpowiedniej polisy. Gdy zdarzy Ci się pęknięta
szyba w samochodzie, ubezpieczenie może okazać się
sposobem na uniknięcie wysokich kosztów naprawy, bez względu na to w jakim
miejscu w kraju odbędzie się serwisowanie.
Czy można jeździć z pękniętą szybą przednią?
Zgodnie z Ustawą o ruchu drogowym art. 66
pkt 1.5, pojazd uczestniczący w ruchu drogowym powinien być tak skonstruowany,
wyposażony i utrzymany, by korzystanie z niego zapewniało dostateczną
widoczność kierowcy. Dlatego, jeśli zostaniesz zatrzymany przez policję na
kontrolę samochodu, wówczas funkcjonariusz ma pełne prawo wystawienia Ci
mandatu (do 500 zł) oraz zabrania Ci dowodu rejestracyjnego, uznając, że pojazd
nie spełnia podstawowych wymagań technicznych. Należy też dodać, że uszkodzona
przednia szyba samochodu stanowi potencjalne zagrożenie dla innych kierowców.
Ubytki czy nawet rysy mogą stać się przyczyną oślepienia uczestników ruchu refleksami
świetlnymi.
Jak przepisowo kontynuować jazdę?
W sytuacji, gdy Twoja szyba została dość
poważnie uszkodzona co kwalifikuje ją do wymiany, a w danej chwili nie możesz
liczyć na pomoc drogową i warsztat do którego musisz dojechać by naprawić szybę
jest dość daleko, możesz spróbować sam ją usunąć, by dojechać na miejsce
przepisowo. W tym celu zaleca się usunięcie jej przy założeniu grubych rękawic,
które ochronią Twoje dłonie przed skaleczeniem – bez nich nie powinno się
zabierać do tego zadania. Jeśli jednak nie musisz tego robić, zaczekaj na
przybycie służb, które pomogą Ci poradzić sobie z problemem. Zwłaszcza, jeśli
wcześniej zaopatrzyłeś się w odpowiednie ubezpieczenie szyb dostępne dodatkowo do
kupowanej polisy
komunikacyjnej w
UNIQA.
Data publikacji: 19-02-2019