Zielone tablice rejestracyjne i ubezpieczenie: wszystko, co musisz wiedzieć
Na ulicach polskich miast oraz na drogach krajowych czy autostradach możemy zobaczyć samochody z niestandardowymi, zielonymi tablicami. Oprócz koloru są one niemal takie same, jak standardowe. Co oznacza w tym przypadku kolor zielony i kiedy przysługuje? Czy zakup ubezpieczenia OC dla takiego auta różni się w stosunku do pozostałych samochodów?
Czym są zielone tablice rejestracyjne w Polsce?
Takie tablice rejestracyjne nie są nowością na polskim rynku motoryzacyjnym, ale do 1 stycznia 2020 roku miały zupełnie inne zastosowanie niż dziś. Od wskazanego roku są wydawane pojazdom elektrycznym lub wodorowym. Sprawdźmy, co oznaczają w praktyce i czy warto wymienić dotychczasowe tablice na zielone, skoro trzeba za to zapłacić?
Profesjonalne zielone tablice rejestracyjne
Mianem zielonych tablic rejestracyjnych określano do końca 2019 roku tak zwane profesjonalne tablice, które mogli wykorzystywać dealerzy, producenci motoryzacyjni czy instytuty badawcze w celach przeprowadzania jazd testowych pojazdów. 11 lipca 2019 roku wprowadzono w Polsce profesjonalne tablice rejestracyjne z zielonymi literami i cyframi na białym tle. Z jednego kompletu może korzystać wiele pojazdów podlegających testom, dlatego nie trzeba wyposażać każdego w nowe.
Zielone tablice rejestracyjne – dla kogo?
Jak wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 lipca 2019 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych, tablice zielone od 2020 roku wydawane są na samochód elektryczny lub napędzany wodorem. W związku ze zmianą wcześniejszego rozporządzenia artykuł 28 ust. 3 został rozszerzony o informacje, iż na tablicy rejestracyjnej zwyczajnej będącej tablicą rejestracyjną samochodową albo motocyklową jest wytłoczony numer r barwy czarnej na zielonym tle, o ile jest ona wydawana dla pojazdu elektrycznego albo napędzanego wodorem. Numer ten składa się z:
- wyróżnika województwa,
- wyróżnika powiatu,
- wyróżnika pojazdu.
Także dla motoroweru, jak stanowi § 28 ust. 5a rozporządzenia, wyposażonego w silnik elektryczny stosowane są tablice rejestracyjne motorowerowe, na których jest wytłoczony numer rejestracyjny barwy czarnej na zielonym tle.
Zanim wprowadzono w życie wspomniane rozporządzenie Ministra Infrastruktury, wszystkie samochody elektryczne oraz wodorowe poruszające się po polskich ulicach musiały być wyposażone w specjalną naklejkę, która była umieszczana na przedniej szybie i informowała o alternatywnym źródle napędu wykorzystywanym w danym pojeździe.
Co dają zielone tablice rejestracyjne dla pojazdów? Jakie przywileje są do nich przypisane?
Wyposażenie samochodu w tablice rejestracyjne w kolorze zielonym powoduje, że użytkownicy takich aut mogą korzystać na drodze z pewnych przywilejów, takich jak:
- poruszanie się po buspasach;
- prawo wjazdu do specjalnych, tzw. zielonych stref w miastach, które są niedostępne dla tradycyjnych samochodów z silnikiem spalinowym;
- bezpłatne parkowanie w strefach płatnego parkowania w niektórych dużych miastach w Polsce, jak Warszawa czy Wrocław;
- darmowe ładowanie samochodu na odpowiednich parkingach, np. w Warszawie, ale warunkiem jest tutaj wyrobienie Karty Eko.
Jak otrzymać zielone tablice rejestracyjne?
Wszyscy posiadacze pojazdów z silnikiem elektrycznym lub wodorowym mogą korzystać z nietypowych tablic rejestracyjnych w zielonym kolorze. Podczas rejestracji takiego auta po pierwszym stycznia 2020 roku otrzymają je z urzędu. Natomiast właściciele takich samochodów, które były zarejestrowane przed wskazaną datą, nie mają obowiązku wymiany starych tablic na zielone, ale jak najbardziej mogą ją wymienić.
W celu wyrobienia lub wymiany zielonych tablic należy udać się do wydziału komunikacji urzędu właściwego dla miejsca zamieszkania właściciela pojazdu. Konieczne jest też wniesienie opłaty w wysokości 93 zł. W przypadku samochodów rejestrowanych przed 1 stycznia 2020 roku to jedyny koszt, jaki poniesiemy. Dowód rejestracyjny i naklejka na szybę pozostają takie same, ponieważ numer rejestracyjny pojazdu nie ulegnie zmianie.
Właściciele nowych, świeżo zakupionych samochodów elektrycznych otrzymują zielone tablice rejestracyjne podczas rejestracji pojazdu w wydziale komunikacji. Łączny koszt wydania tablic wynosi 93 zł, a składają się na niego:
- 80 zł płaci się za wydanie dwóch zielonych tablic rejestracyjnych, czyli po 40 zł za jedną sztukę z przodu i z tyłu pojazdu, a jeśli właściciel auta elektrycznego chciałby otrzymać tablice indywidualne, koszt wzrośnie do 1000 zł.
- 12,50 zł naliczane jest za nalepki legalizacyjne, z czerwonym kolorem przypisanym autom elektrycznym lub z żółtym dla aut zasilanych wodorem.
- 50 groszy opłata legalizacyjna.
Można też ponieść i inne opłaty związane z zarejestrowaniem nowego samochodu elektrycznego w wydziale komunikacji. Wśród nich są:
- 13,50 zł za pozwolenie czasowe,
- 18,50 zł za nalepkę kontrolną na szybę pojazdu,
- 54 zł za dowód rejestracyjny,
- 75 zł za wydanie karty pojazdu,
- 2,50 zł opłaty ewidencyjne.
Z dniem 4 września 2022 roku wejdą w życie kolejne przepisy związane z pakietem deregulacyjnym i na ich podstawie karta pojazdu oraz nalepki kontrolne nie będą już w ogóle wydawane.
Jak wygląda kwestia ubezpieczenia samochodów elektrycznych i napędzanych na wodór?
Samochody elektryczne i napędzane wodorem, tak samo jak pojazdy spalinowe, podlegają rejestracji oraz obowiązkowi ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Składka na OC dla takiego auta jest uzależniona od wielu parametrów, w tym od rodzaju silnika auta. Kalkulator ubezpieczenia przy wyliczaniu wysokości składki na OC pojazdu elektrycznego czy napędzanego wodorem weźmie pod uwagę ponadto takie czynniki jak:
- wiek kierowcy;
- rok produkcji auta;
- data wydania prawa jazdy;
- liczba przejeżdżanych rocznie kilometrów;
- aktualny przebieg pojazdu;
- marka i model samochodu;
- stan cywilny właściciela;
- liczba właścicieli pojazdu;
- sposób użytkowania samochodu;
- to, czy samochodem będzie poruszała się osoba młoda, przed 26. rokiem życia;
- historia przebiegu ubezpieczenia posiadacza auta.
Trudno jest więc powiedzieć, czy ubezpieczenie OC aut elektrycznych i wodorowych, które są wyposażone w tablice rejestracyjne w zielonym kolorze, będzie tańsze, droższe czy będzie kosztować tyle samo, co ubezpieczenie samochodu spalinowego. Zależy to m.in. od porównywanych modeli.
Rejestracja aut elektrycznych i wodorowych - ile ich jest w Polsce?
Jak zostało wspomniane, tablice rejestracyjne zielone są zarezerwowane dla aut bezemisyjnych. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) poinformowało, że nastąpił znaczny wzrost rejestracji BEV i PHEV w I kwartale 2021 roku. Prezentuje to raport zatytułowany Licznik elektromobilności. Tempa nabiera również rozbudowa infrastruktury ładowania w Polsce.
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i PSPA informują, że w sierpniu 2021 roku po polskich drogach jeździło już 29 820 samochodów elektrycznych uprawnionych do korzystania z tablic rejestracyjnych w zielonym kolorze. Z tego 15 564 to auta PHEB, a 14 256 typu BEV. Przez pierwsze 8 miesięcy 2021 roku liczba samochodów osobowych z napędem elektrycznym zwiększyła się o ponad 11 tys. sztuk i była wyższa o 130 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku.
Pozostałe kolory tablic rejestracyjnych
Wiesz już, co oznaczają tablice rejestracyjne zielone. Przeznaczone są dla samochodów elektrycznych i zasilanych wodorem. Standardowe tablice dla pojazdów w Polsce są białe, a symbolem i cyfry umieszczane na nich są czarne. Od 2018 roku pod napisem PL znajduje się także symbol Unii Europejskiej, a między symbolem powiatu a numerem rejestracyjnym, nalepka legalizacyjna.
Prócz tego można wyróżnić białe tablice z czerwoną czcionką, które są właściwe dla tablic rejestracyjnych tymczasowych, wydawanych na okres od złożenia wniosku o rejestrację pojazdu do wydania stałych tablic. Auta zabytkowe mają charakterystyczne żółte tablice rejestracyjne z czarną czcionką. Mogą z nich korzystać pojazdy powyżej 25 lat, które mają wydaną odpowiednią opinię przez konserwatora zabytków.
Stare tablice samochodowe mają czarne tło i białą czcionkę. Pozostają legalne, gdy do 2000 roku na właścicielu pojazdu nie ciążył obowiązek wymiany rejestracji. Dla pojazdów dyplomatycznych przeznaczone są tablice z niebieskim tłem i białą czcionką. Otrzymują je samochody przedstawicielstw i misji dyplomatycznych, krajów konsularnych, organizacji międzynarodowych i ich personelu w Polsce.