Jak zgłosić zbycie pojazdu? Gdzie trzeba złożyć zgłoszenie zbycia pojazdu?
Zbycie pojazdu może oznaczać jego sprzedaż albo przekazanie w formie darowizny. W obu przypadkach dotychczasowy właściciel przestaje nim być, co pociąga za sobą konieczność dopełnienia pewnych ważnych formalności, a przekroczenie terminu na zgłoszenie zbycia pojazdu skutkować będzie nałożeniem wysokiej kary finansowej. Jak poinformować, że sprzedałeś pojazd? Co w takim przypadku z ubezpieczeniem OC samochodu?

Dwie drogi zgłoszenia zbycia pojazdu – przez internet i w urzędzie
Możesz zgłosić zbycie pojazdu na dwa sposoby – za pośrednictwem internetu lub tradycyjnie, w urzędzie. Jeśli nie chcesz składać osobistej wizyty w wydziale komunikacji, możesz złożyć online wniosek, o ile dysponujesz profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym, które pozwalają na potwierdzenie na odległość Twojej tożsamości.
W przeciwnym wypadku, gdy nie możesz tego zrobić, możesz wypełnić zgłoszenie zbycia pojazdu i zanieść dokumenty do urzędu lub wysłać je pocztą.
Kto i kiedy dokonuje zgłoszenia zbycia pojazdu?
Zbycie zarejestrowanego pojazdu powinno zostać zgłoszone do urzędu przez dotychczasowego właściciela – bez względu na to, czy sprzedałeś samochód, czy przekazałeś go w ramach darowizny innej osobie. Możesz sprawę tę załatwić także za pośrednictwem swojego pełnomocnika po jego prawidłowym ustanowieniu.
Twoim obowiązkiem jako dotychczasowego właściciela auta jest zgłoszenie jego zbycia w ciągu 60 dni kalendarzowych od momentu dokonania sprzedaży czy darowizny. Termin ten będzie liczony od podpisania umowy kupna-sprzedaży pojazdu albo umowy darowizny pojazdu.
Uwaga!
Termin 60 dni na zgłoszenie zbycia pojazdu obowiązuje w związku z ogłoszeniem w Polsce stanu zagrożenia epidemicznego z powodu COVID-19. Zostanie on skrócony do 30 dni, jak było dotychczas, jeśli stan zagrożenia zostanie odwołany.
Jak wygląda zgłoszenie zbycia pojazdu?
Po sprzedaży lub podarowaniu komuś auta powinieneś złożyć stosowny wniosek w urzędzie. Musisz przygotować dane nabywcy pojazdu oraz skan, zdjęcie czy kopię dokumentu, który potwierdzi zbycie pojazdu, np. umowę kupna-sprzedaży samochodu lub umowę darowizny.
W trybie online zgłoszenie zbycia pojazdu wymaga:
- przygotowania niezbędnych dokumentów do zgłoszenia,
- kliknięcia „Wyślij Zgłoszenie” na stronie GOV.pl,
- zalogowania się na stronie login.gov.pl,
- przeniesienia do usługi „Mój Pojazd”,
- kliknięcia „Zgłoś zbycie pojazdu”,
- ewentualnego zaznaczenia oświadczenia, że działasz za zgodą współwłaścicieli pojazdu,
- podania daty zbycia pojazdu,
- sprawdzenia i uzupełnienia danych,
- podania danych nabywcy,
- dołączenia skanu dokumentu potwierdzającego zbycie,
- wybrania urzędu będącego adresatem zgłoszenia,
- sprawdzenia formularza i podpisania go elektronicznie – podpisem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym,
- wysłania zawiadomienia.
Po wykonaniu wszystkich powyższych kroków otrzymasz komunikat, że zawiadomienie zostało wysłane, a na swoją skrzynkę gov (ePUAP) zostanie Ci przesłane UPP (urzędowe poświadczenie przedłożenia).
Natomiast przy zgłaszaniu sprzedaży pojazdu tradycyjnie, w urzędzie lub listownie, przygotuj potrzebne dokumenty. Urzędnik na takim przedstawionym dokumencie umieści adnotację potwierdzającą ten fakt. Zwykle przyjmuje od razu zgłoszenie o zbyciu lub nabyciu pojazdu, ale jeśli brakuje jakichś dokumentów, procedura może potrwać dłużej.
Gdzie złożyć dokumenty dotyczące zgłoszenia sprzedaży auta?
Powinieneś złożyć wniosek – zgłoszenie zbycia pojazdu w wydziale komunikacji urzędu właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania. Wydział ten może być więc w starostwie powiatowym, urzędzie miasta czy w urzędzie dzielnicy.
Kara za brak zgłoszenia zbycia pojazdu
Przekroczenie terminu przeznaczonego na zgłoszenie zbycia pojazdu lub też niedopełnienie tego obowiązku wiąże się z możliwością zapłaty kary finansowej. Nakładana ona może być w wysokości od 200 zł do nawet 1000 zł.
Zawiadomienie o zbyciu do ubezpieczyciela
Prócz realizacji formalności w urzędzie powinieneś też zgłosić fakt zbycia auta w swoim dotychczasowym towarzystwie ubezpieczeniowym. Ubezpieczenia samochodowe OC są przypisane do aut, a nie właścicieli. Dlatego pozostają one w mocy.
Niemniej Ty jako dotychczasowy właściciel samochodu powinieneś w ciągu 14 dni od daty zawarcia np. umowy kupna-sprzedaży zawiadomić towarzystwo o tym fakcie. Wynika to z art. 31 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowym, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Jeśli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie, ubezpieczyciel będzie mógł wezwać Cię do uregulowania nieopłaconej składki OC za następny rok, pomimo faktu, że nie będziesz już właścicielem auta.