Jak sprawdzić przebieg auta?
Kupując samochód, chce się dowiedzieć o nim jak najwięcej. Liczy się na to, że sprzedający przedstawi rzetelne i prawdziwe dane, m.in. na temat stanu technicznego pojazdu czy przebiegu samochodu. Trzeba jednak pamiętać, że sprzedający zawsze chce swoją ofertę przedstawić w jak najlepszym świetle. Przez to też czasem dochodzi do przekłamań, np. zaniżenia przebiegu auta. Jak zatem sprawdzić przebieg auta samodzielnie?
Sprawdzenie samochodu, czyli co sprawdzić przy zakupie używanego pojazdu?
Zakup samochodu, nawet tego używanego, to dla wielu polskich gospodarstw domowych duża inwestycja. Nic więc dziwnego, że podchodzi się do tego bardzo poważnie i chce się jak najlepiej ulokować pieniądze. Oznacza to, że oferty sprzedaży analizuje się wnikliwie, a oglądając samochody, bada ich stan bardzo dokładnie. Mimo to nadal można spotkać się z historiami osób, które skuszone atrakcyjną ceną kupiły samochód, którego przebieg został zaniżony. Oznacza to, że zakupiony pojazd ma ukryte wady. Aby uniknąć takiego zakupu, konieczne jest dokładne sprawdzenie auta i nieuleganie w czasie zakupu emocjom. Co trzeba sprawdzić, kupując używany samochód? Najważniejsze kwestie to:
- ogólne wrażenie – wiele uszkodzeń widać na pierwszy rzut oka, np. różnice w odcieniach lakieru czy wgniecenia;
- nadwozie (ogólne wrażenie, szczeliny, lakier, rdza, szyby, lampy, ogumienie, felgi, drzwi, zamki);
- komora silnika (czystość, olej, płyn chłodniczy, paski osprzętu i rozrządu, świece, kielichy);
- wnętrze pojazdu (stan foteli, kierownicy, pedałów, gałek zmiany biegów, radio, klakson, mechanizm sterowania fotelami, podnoszenie szyb, nawiewy, klimatyzacja, podświetlenie, lusterka, ogrzewanie tylnej szyby, inne systemy);
- dokumenty (aktualne ubezpieczenie OC, ważne badania techniczne, karta pojazdu, dokumenty poświadczające numer pojazdu, numer VIN, instalacja gazowa); istotną kwestią jest również sprawdzenie przebiegu.
Sprawdzanie przebiegu: dlaczego warto?
Sprawdzenie przebiegu auta to jedno z istotniejszych zadań przy oględzinach pojazdu. Przebieg przede wszystkim wpływa na wartość auta, a więc jego cenę. W sytuacji, kiedy samochód przebył niewielką ilość kilometrów, to jego cena jest znacznie wyższa niż średnia rynkowa. Wskazuje się, że auto z małym przebiegiem może być nawet o 25% droższe niż wynosi średnia cena tego samego modelu. Zależność działa również w drugą stronę – nadmiernie duży przebieg jest w stanie obniżyć średnią wartość samochodu o ok. 25%.
Ilość kilometrów znacząco wpływa również na stan techniczny samochodu. Auta z dużym przebiegiem, nawet regularnie serwisowane i naprawiane, i tak nie unikną naturalnego zużycia materiałów wykończeniowych w kabinie pasażerskiej, a także w obrębie mechanizmów skrzyni biegów czy układu przeniesienia siły napędowej.
Jak sprawdzić historię samochodu? Zacznij od oględzin
Wiele osób przed zakupem używanego pojazdu zadaje sobie pytanie, jak sprawdzić przebieg pojazdu. Okazuje się, że dziś nie jest to trudne zadanie. Trzeba jednak poświęcić mu chwilę, a także do zakupu podejść z dużą uwagą. Sprawdzanie samochodu warto rozpocząć od ogólnych oględzin. W ich trakcie można sprawdzić licznik zamontowany w samochodzie. Warto dokładnie mu się przyjrzeć i sprawdzić, czy nie ma żadnych widocznych sygnałów, że został przekręcony.
Sygnałem ostrzegawczym powinno być mocne zużycie samochodu, np. wszelkiego rodzaju przetarcia na kierownicy, gałce zmiany biegów, ślady wyeksploatowania przycisków na konsoli centralnej, duże uszkodzenia tapicerki fotela kierowcy, widoczna wymiana kierownicy czy panelu centralnego na nowe, obecność przypadkowych części, które nie są zgodne ze specyfikacją konkretnego modelu itp. Tutaj należy jednak pamiętać, że nie najlepszy stan wewnętrznych elementów pojazdu nie oznacza chęci oszustwa w zakresie ilości przejechanych przez auto kilometrów.
Jak sprawdzić przebieg? Baza producentów
Dane samochodu można również sprawdzić w bazach producentów. Zawierają jednak tylko procedury, które zostały wykonane w autoryzacyjnych stacjach obsługi. Jeśli właściciel pojazdu z nich nie korzystał lub robił to rzadko, to uzyskane informacje mogą niewiele powiedzieć. Zawsze jednak warto spróbować. Dane z baz producentów często dają ogólny obraz sytuacji. W niektórych przypadkach na pierwszy rzut oka widać, że z przebiegiem samochodu coś jest nie tak.
Gdzie sprawdzić przebieg auta w bazie producenta? Najlepiej udać się do dowolnego salonu sprzedaży danej marki i poprosić o pomoc. Zazwyczaj odczytanie danych jest bezpłatne. Pracownik salonu może poinformować o wszystkich zapisach, jakie pojawiają się w historii serwisowej, czyli np. o wizytach przeglądowych, naprawach w ASO w Polsce i Europie, a także ewidencji przebiegu pojazdu. Należy pamiętać, że sprawdzenie tych danych nie będzie możliwe, jeśli nie posiada się numeru VIN auta.
Jak sprawdzić przebieg po VIN?
Najpopularniejszy sposób sprawdzenia przebiegu samochodu to raport VIN. Sprawdzanie przebiegu po numerze VIN można wykonać jeszcze przed obejrzeniem pojazdu. Wystarczy w rozmowie telefonicznej lub mailowej poprosić właściciela o ten numer, a także numer rejestracyjny i datę pierwszej rejestracji. Te dane wprowadza się na rządową stronę: historiapojazdu.gov.pl. W odpowiedzi otrzymasz bezpłatny raport z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Jest on zaprezentowany w formie tabelek, w których znajdują się kompletne informacje dotyczące pojazdu.
W CEP możliwe jest łatwe i szybkie sprawdzenie przebiegu pojazdu. Dane udostępniane w raporcie pochodzą z ostatniego i poprzednich badań technicznych. Co więcej, sprawdzenie przebiegu po VIN pozwala pozyskać dane, nawet jeśli pojazd został sprowadzony z zagranicy. Panel wskaże nie tylko ilość kilometrów, lecz także poinformuje, czy auto ma opłaconą polisę OC oraz posiada aktualny przegląd. Dane auta, jakie wyczyta się z raportu VIN, to również:
- informacje techniczne, takie jak model marka, rok produkcji, typ paliwa,
- informacje o incydentach, w jakich brał udział samochód, np. wypadkach; raport VIN pokazuje datę zdarzenia, kraj uszkodzenia, wartość szkody i status uszkodzenia,
- sprawdzenie pojazdu w bazach tych kradzionych (IAATI/VIN-Info, niemieckiej, włoskiej, słoweńskiej, litewskiej, czeskiej, holenderskiej, rumuńskiej, słowackiej, kanadyjskiej, norweskiej, szwedzkiej, CrimiMail, Kaynine),
- informacje na temat ostrzeżeń producenta o usterkach fabrycznych konkretnego egzemplarza;
- informacje z historycznych aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych,
- informacje o fabrycznym wyposażeniu samochodu,
- mnogość danych, jakie pozwala uzyskać raport VIN, sprawia, że jego sprawdzenie jest niemal obowiązkiem przed zakupem samochodu z drugiej ręki.
Jak sprawdzić stan licznika w samochodzie? Pomoc profesjonalistów
Osoby, które chcą mieć 100% pewności, że nie zostaną oszukane na ilości przejechanych kilometrów, powinny zgłosić się do profesjonalnego warsztatu samochodowego. Z ich pomocy warto skorzystać w przypadku pojazdu o znacznej wartości. W ramach wykupionej usługi elektromechanicy kompleksowo sprawdzają cały samochód. Większość firm w ramach przeglądu przedzakupowego proponuje przeprowadzenie jazdy próbnej, oględzin, oceny przebiegu auta, a także przeglądu najważniejszych elementów, takich jak układ zawieszenia, kierowniczy, hamulcowy. Warto też wspomnieć, że warsztaty mechaniczne dysponują możliwością podłączenia auta do komputera sterującego, który odczytuje przebieg z poszczególnych sterowników, np. hamulców. Sprawdzanie przebiegu samochodu tą metodą jest uznawane za najskuteczniejsze. Wynika z tego, że jest mało prawdopodobne, aby sprzedawca wymieniał kilkadziesiąt obwodów sterujących tylko po to, aby ukryć przebieg. Badanie przebiegu samochodu w warsztacie samochodowym to koszt od 50 do 600 złotych. Cena zależy od rocznika i klasy auta.
Korekta przebiegu auta – co za nią grozi?
W latach 90. XX wieku, a nawet na początku lat XX korekta przebiegu auta była powszechnym procederem. Aby nie kupić samochodu z zawyżoną ewidencją przejechanych kilometrów, kupujący musiał się sporo natrudzić. Nie wystarczyło tu tylko sprawdzanie przebiegu po VIN, a już na pewno niewystarczające było skontrolowanie stanu licznika auta. Dziś sytuacja jest korzystniejsza dla kupujących. Szereg zmian w przepisach sprawiło, że przekręcenie licznika jest dla wielu sprzedawców nieopłacalne. Za korektę przebiegu grozi im kara. O jej wymiarze mówi art. 286 par.1 Kodeksu Karnego. Zgodnie z nim przekręcanie licznika przebiegu traktowane jest jako przestępstwo i zagrożone jest karą więzienia na okres od 6 miesięcy do 8 lat. Jednocześnie też prawo skutecznie utrudnia oszukiwanie kupujących. W tym celu na diagnostów nałożono konieczność wprowadzania do Centralnej Ewidencji Pojazdów informacji o przebiegu, zaczytanym podczas corocznego przeglądu technicznego.
Kupując auto z drugiej ręki, czeka na nas cała „check lista’’ rzeczy, które trzeba sprawdzić. Na jej szczycie jest sprawdzenie przebiegu samochodu. Wiele osób ogranicza się jedynie do zerknięcia na stan licznika. To może być (i często jest) niewystarczające. Gdzie sprawdzić przebieg samochodu? Zadając sobie to pytanie, warto pamiętać, że ma się wiele możliwości. Najlepiej połączyć je i sprawdzić, czy licznik nie został przekręcony na kilka sposobów. W przypadku, gdy zarówno oględziny, jak i sprawdzenie przebiegu auta po numerze VIN i w bazie producentów budzą wątpliwości, warto skorzystać z pomocy elektromechanika. Należy też pamiętać, że zauważenie ingerencji w licznik przebiegu trzeba zgłosić. Obecnie zaniżenia przebiegu w Polsce traktowane jest jako przestępstwo, nieuczciwy sprzedający może być więc ukarany.