Nieszczęśliwy wypadek
Likwidacja szkód z ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków.
Co zrobić, gdy powstanie szkoda?
W razie wystąpienia wypadku należy:
- • starać się złagodzić skutki wypadku,
- • poddać się opiece lekarskiej (w miarę możliwości korzystać z publicznej służby zdrowia),
- • zabezpieczyć wszelkie dowody związane z zaistnieniem nieszczęśliwego wypadku, np. zaświadczenia lekarskie z udzielenia pierwszej pomocy medycznej potwierdzające zaistnienie wypadku w danym dniu, zdjęcia rentgenowskie, oryginały rachunków za usługi medyczne, protokoły policyjne.
Jak postępować przy zgłaszaniu szkody?
Ubezpieczony zobowiązany jest:
- 1. Powiadomić niezwłocznie UNIQA o zaistniałym wypadku (telefonicznie lub pisemnie).
- 2. Dostarczyć do UNIQA:
- • polisę (ewentualnie jej kopię lub numer),
- • zaświadczenie lekarskie z udzielenia pierwszej pomocy lekarskiej,
- • dokumentację medyczną z przebiegu leczenia.
Zachorowanie i wypadek za granicą
Likwidacja szkód z ubezpieczenia kosztów leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków w czasie podróży i pobytu za granicą.
Co zrobić, gdy powstanie szkoda?
- 1. W przypadku zachorowania lub wystąpienia nagłego wypadku należy starać się niezwłocznie uzyskać opiekę lekarską i podjąć leczenie korzystając w miarę możliwości z usług publicznej służby zdrowia.
- 2. Po udzieleniu pomocy medycznej należy poprosić lekarza o wystawienie dokumentacji medycznej zawierającej okres leczenia z wyszczególnieniem świadczonych usług, diagnozę oraz przyczynę leczenia. Wszelkie dowody potwierdzające zaistnienie zachorowania lub nieszczęśliwego wypadku należy zabezpieczyć, a następnie przedstawić je po powrocie do Polski.
Jak postępować przy zgłaszaniu szkody?
- 1. Ubezpieczony zobowiązany jest zgłosić wypadek objęty ochroną ubezpieczeniową do UNIQA nie później niż w ciągu 7 dni od daty powrotu z zagranicy.
- 2. W przypadku skierowania Ubezpieczonego na stacjonarne leczenie szpitalne lub konieczności transportu z zagranicy, Ubezpieczony zobowiązany jest niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni poinformować o tym UNIQA. Jeżeli pisemne poinformowanie nie jest możliwe, należy w ww. terminie poinformować UNIQA o zdarzeniu telefonicznie i potwierdzić pisemnie w ciągu 7 dni od daty powrotu do kraju.
- 3. Ponadto poszkodowany jest zobowiązany do wypełnienia i przekazania UNIQA otrzymanego formularza.
- 4. Wraz ze zgłoszeniem szkody należy przekazać UNIQA następujące dokumenty:
- • polisę zawartego ubezpieczenia,
- • rachunki za udzieloną pomoc medyczną,
- • dokumentację medyczną potwierdzającą konieczność poddania się leczeniu,
- • inne dokumenty (np. akt zgonu w przypadku śmierci ubezpieczonego, protokół policyjny, gdy doszło do wypadku),
- • potwierdzenie opłacenia rachunku w przypadku, gdy został on opłacony
OC rolnicze
Likwidacja szkód z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej rolnika w związku z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.
Co zrobić, gdy powstanie szkoda?
- 1. Podjąć wszelkie działania zmierzające do zapobieżenia szkodzie lub zmniejszenia jej rozmiarów oraz przedsięwziąć odpowiednie środki w celu zapewnienia pomocy lekarskiej osobom poszkodowanym.
- 2. Udzielić osobom poszkodowanym niezbędnych informacji, koniecznych do identyfikacji ubezpieczyciela, łącznie z podaniem danych dotyczących zawartej umowy ubezpieczenia OC.
- 3. Powiadomić niezwłocznie:
- • policję o zdarzeniu powodującym ofiary w ludziach oraz zdarzeniu powstałym w okolicznościach nasuwających przypuszczenie, że popełniono przestępstwo,
- • straż pożarną w przypadku wystąpienia pożaru lub zagrożenia pożarowego.
- 4. Zgłosić bezzwłocznie szkodę w UNIQA udzielając jej wyjaśnień oraz przekazując posiadane informacje.
- 5. Nie zmieniać bez zgody UNIQA stanu faktycznego będącego następstwem zdarzenia, które było przyczyną powstania szkody do czasu przybycia na miejsce zdarzenia przedstawiciela UNIQA, chyba że zmiana jest niezbędna w celu zabezpieczenia mienia lub zmniejszenia szkody.
- 6. Umożliwić UNIQA dokonanie czynności niezbędnych do ustalenia okoliczności powstania szkody i jej wysokości oraz udzielić UNIQA niezbędnych wyjaśnień w tym zakresie.
- 7. Przekazać UNIQA niezbędne dokumenty dotyczące okoliczności powstania i rozmiaru szkody.
Jak postępować przy zgłaszaniu szkody?
- 1. Należy jak najszybciej powiadomić UNIQA o zdarzeniu.
- 2. Zgłosić szkodę można osobiście, pisemnie (listem lub faxem) lub telefonicznie.
- 3. Przed zgłoszeniem szkody w miarę możliwości należy przygotować stosowne dokumenty, które dotychczas zebrano, sprawdzić numer polisy i datę jej zawarcia, okres ubezpieczenia oraz określić orientacyjną wysokość straty.
- 4. W pisemnym zgłoszeniu szkody należy podać następujące informacje:
- • datę, godzinę, dokładne miejsce i okoliczności powstania szkody, wstępny szacunek straty
- • nazwisko, imię i adres poszkodowanego i nazwiska świadków o ile są wiadome
- • informację o podjęciu interwencji przez policję, straż pożarną lub przedstawicieli organów państwowych
- 5. Należy przedstawić następujące dokumenty niezbędne do likwidacji szkody:
- • protokół policji z miejsca zdarzenia (w przypadku jej interwencji),
- • protokół straży pożarnej ( w przypadku jej interwencji),
- • opis zdarzenia,
- • oświadczenia świadków wypadku,
- • oświadczenia w sprawie przyjęcia odpowiedzialności za zdarzenie,
- • dane osoby poszkodowanej wraz z adresem i/ lub nr telefonu,
- • zgłoszenie i udokumentowanie wysokości roszczeń.
- 6. W zależności od okoliczności szkody likwidator może poprosić o inne dokumenty:
numer konta bankowego;
- • w przypadku cesji praw z umowy ubezpieczenia - pismo z banku określające komu należy wypłacić odszkodowanie,
- • postanowienie o umorzeniu postępowania lub odpis prawomocnego wyroku.
- 7. UNIQA dopuszcza także odmienne przypadki toku postępowania i stosowanej procedury likwidacji szkód po uprzednim uzgodnieniu z likwidatorem prowadzącym sprawę.
- 8. Wszelkie zawiadomienia, listy, wezwania na piśmie, pozwy i inne dokumenty dotyczące szkody należy przekazywać zakładowi ubezpieczeń w ciągu 48 godzin od chwili ich otrzymania.
Budynki w gospodarstwie rolnym
Likwidacja szkód z ubezpieczenia obowiązkowego budynków w gospodarstwie rolnym.
Co zrobić, gdy powstanie szkoda?
- 1. Podjąć natychmiastowe działania w celu ograniczenia skutków szkody w ubezpieczonych składnikach mienia poprzez użycie wszelkich dostępnych środków oraz w celu zabezpieczenia bezpośrednio zagrożonych rzeczy przed szkodą, a także starać się o odzyskanie utraconych rzeczy.
- 2. Powiadomić niezwłocznie:
- • policję w przypadku podejrzenia, że popełnione zostało przestępstwo, którego następstwem jest lub może być szkoda
- • straż pożarną w przypadku wystąpienia pożaru lub zagrożenia pożarowego
- • inne służby w zależności od rodzaju szkody
- 3. Najpóźniej w terminie 3 dni od powstania szkody lub uzyskania o niej informacji powiadomić UNIQA o jej powstaniu (zgłoszenie szkody).
- 4. Nie zmieniać bez zgody UNIQA stanu faktycznego będącego następstwem zdarzenia, które było przyczyną powstania szkody do czasu przybycia na miejsce zdarzenia przedstawiciela UNIQA, chyba że zmiana jest niezbędna w celu zabezpieczenia mienia lub zmniejszenia szkody.
- 5. Umożliwić UNIQA dokonanie czynności niezbędnych do ustalenia okoliczności powstania szkody i jej wysokości oraz udzielić niezbędnych wyjaśnień w tym zakresie.
- 6. Przekazać UNIQA niezbędne dokumenty dotyczące okoliczności powstania i rozmiaru szkody. W sytuacji, gdy sprawca szkody jest znany należy doprowadzić do sporządzenia dokumentu, który potwierdza spowodowanie przez niego szkody.
Jak postępować przy zgłaszaniu szkody?
- 1. Należy jak najszybciej powiadomić UNIQA o zdarzeniu.
- 2. Zgłosić szkodę można osobiście, pisemnie (listem lub faxem) lub telefonicznie.
- 3. Przed zgłoszeniem szkody w miarę możliwości należy przygotować stosowne dokumenty, które dotychczas zebrano, sprawdzić numer polisy i datę jej zawarcia, okres ubezpieczenia oraz określić orientacyjną wysokość straty.
- 4. W pisemnym zgłoszeniu szkody należy podać następujące informacje:
- • datę, godzinę, dokładne miejsce i okoliczności powstania szkody, wstępny szacunek straty,
- • nazwisko, imię i adres sprawcy szkody, nazwę jego zakładu ubezpieczeń i nazwiska świadków, o ile są wiadome,
- • informację o podjęciu interwencji przez policję, straż pożarną lub przedstawicieli organów państwowych, samorządowych.
- 5. W zależności od rodzaju szkody należy przedstawić dokumenty niezbędne do jej likwidacji:
szkoda pożarowa:
- • protokół straży pożarnej,
- • protokół z policji (w przypadku jej interwencji),
- • ofertowy kosztorys naprawy lub odbudowy budynku,
- • określenie kosztów związanych z zabezpieczeniem i ratowaniem ubezpieczonego mienia oraz kosztów uprzątnięcia pozostałości po szkodzie,
pozostałe szkody:
- • ofertowy kosztorys naprawy lub odbudowy budynku,
- • określenie kosztów związanych z zabezpieczeniem i ratowaniem ubezpieczonego mienia oraz kosztów uprzątnięcia pozostałości po szkodzie.
- 6. W zależności od okoliczności szkody likwidator może poprosić o inne dokumenty:
- numer konta bankowego;
- w przypadku cesji praw z umowy ubezpieczenia - pismo z banku określające komu należy wypłacić odszkodowanie;
- 7. UNIQA dopuszcza także odmienne przypadki toku postępowania i stosowanej procedury likwidacji szkód po uprzednim uzgodnieniu z likwidatorem prowadzącym sprawę.
- 8. Wszelkie zawiadomienia, listy, wezwania na piśmie, pozwy i inne dokumenty dotyczące szkody należy przekazywać zakładowi ubezpieczeń w ciągu 48 godzin od chwili ich otrzymania.
Szkoda komunikacyjna
AC komunikacyjne
Likwidacja szkód z ubezpieczenia AC komunikacyjnego zawartego w UNIQA
Co zrobić, gdy powstanie szkoda?
1. W razie powstania szkody kierujący powinien:
- zapobiec zwiększeniu się szkody oraz zabezpieczyć miejsce zdarzenia;
- niezwłocznie powiadomić UNIQA TU S.A. o zajściu zdarzenia ubezpieczeniowego;
- udzielić poszkodowanym pierwszej pomocy oraz zapewnić pomoc lekarską,;
- w miarę możliwości zabezpieczyć mienie osób poszkodowanych;
- powiadomić policję, gdyby były ofiary w ludziach;
- powiadomić policję, gdy szkoda powstała w okolicznościach nasuwających przypuszczenie, że popełniono przestępstwo;
- powiadomić policję, gdy występują problemy w ustaleniu winnego powstania szkody;
- udzielić osobom poszkodowanym niezbędnych informacji, koniecznych do identyfikacji zakładu ubezpieczeń, łącznie z podaniem danych dotyczących zawartej umowy ubezpieczenia OC.
2. W przypadku braku interwencji policji, niezbędne jest uzyskanie szczegółowych danych innych uczestników zdarzenia i ich pojazdów.
3. Gdy konieczne jest holowanie pojazdu, wskazane jest korzystanie z pomocy ubezpieczenia "UNIQA ASSISTANCE".
4. W przypadku kradzieży pojazdu lub jego części, a także w sytuacji nasuwającej podejrzenie o popełnieniu lub usiłowaniu popełnienia przestępstwa, szkodę należy niezwłocznie zgłosić na policję (nie przekraczając terminów określonych w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia AC).
5. Nie wolno zmieniać stanu uszkodzeń, przed sporządzeniem oceny technicznej uszkodzeń przez pracownika UNIQA - chyba że są to niewielkie zmiany umożliwiające dalszą jazdę
OC komunikacyjne
Likwidacja szkód z tytułu OC komunikacyjnego sprawcy ubezpieczonego w UNIQA
Co zrobić, gdy powstanie szkoda?
1. W razie powstania szkody kierujący powinien:
- zapobiec zwiększeniu się szkody oraz zabezpieczyć miejsce zdarzenia,
- udzielić poszkodowanym pierwszej pomocy oraz zapewnić pomoc lekarską,
- w miarę możliwości zabezpieczyć mienie osób poszkodowanych,
- powiadomić policję gdyby były ofiary w ludziach,
- powiadomić policję gdy szkoda powstała w okolicznościach nasuwających przypuszczenie, że popełniono przestępstwo,
- powiadomić policję gdy występują problemy w ustaleniu winnego powstania szkody,
- ustalić, w miarę możliwości, zakład ubezpieczeń u którego posiadacz pojazdu jest ubezpieczony w zakresie OC.
2. W przypadku braku interwencji policji, niezbędne jest uzyskanie pisemnego oświadczenia sprawcy szkody, które powinno zawierać:
- szczegółowe dane właścicieli pojazdów uczestniczących w zdarzeniu,
- szczegółowe dane kierujących pojazdami uczestniczącymi w zdarzeniu,
- szczegółowe dane świadków powstałej szkody,
- dane pojazdów uczestniczących w zdarzeniu (marka, model, nr rejestracyjny, barwa),
- dane z polisy OC sprawcy zdarzenia (nr polisy, na kogo wystawiona, przez jaki zakład ubezpieczeń wystawiona, okres ważności),
- szczegółowy opis okoliczności powstania szkody i miejsca zdarzenia (ze szkicem sytuacyjnym),
- jednoznaczne określenie, kto i dlaczego ponosi winę za powstanie szkody,
- szczegółowy opis zaistniałych uszkodzeń pojazdów (lub rzeczy) wszystkich uczestników zdarzenia.
3. Nie wolno zmieniać stanu uszkodzeń, przed sporządzeniem oceny technicznej uszkodzeń przez pracownika UNIQA - chyba, że są to niewielkie zmiany, które umożliwiają kontynuację jazdy
4. Szkodę należy niezwłocznie zgłosić w UNIQA. Wskazane jest (jeżeli kierujący nie był właścicielem pojazdu), aby podczas zgłaszania szkody był obecny kierujący poszkodowanym pojazdem.
Jak postępować przy zgłaszaniu szkody?
1. Podczas zgłaszania szkody należy przygotować:
- dane z dowodu tożsamości zgłaszającego szkodę,
- uprawnienia kierującego w trakcie zdarzenia,
- dokumenty identyfikacyjne uszkodzonego pojazdu - w przypadku szkód poważnych dokumenty źródłowe pochodzenia pojazdu,
- ewentualnie inne dokumenty potwierdzające własność uszkodzonego pojazdu,
- dowód ubezpieczenia OC uszkodzonego pojazdu.
2. Należy wskazać miejsce aktualnego postoju uszkodzonego pojazdu oraz zadeklarować w którym miejscu i czasie pojazd będzie dostępny do oględzin.
3. Wskazana jest - o ile jest to możliwe - wstępna deklaracja dotycząca sposobu naprawienia szkody.
UNIQA informuje, że w przypadku zgłoszenia szkody w pojeździe z tytułu ubezpieczenia OC p.p.m. przysługuje prawo do zgłoszenia roszczenia z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu.
Roszczenie zostanie rozpatrzone zgodnie z kryteriami określonymi w Instrukcji Określania Rynkowego Ubytku Wartości Pojazdów nr 1/2009 z dnia 12 lutego 2009 roku, zatwierdzonej w dniu 12 lutego 2009 roku uchwałą Zarządu Głównego do stosowania w Stowarzyszeniu Rzeczoznawców Samochodowych - EKSPERTMOT i w komputerowym systemie INFO-EKSPERT/SRTSiRD.
Auto zastępcze
Twój pojazd został uszkodzony w kolizji drogowej z winy innego kierowcy? Możesz skorzystać z auta zastępczego, które gwarantowane jest w przypadku szkód zarejestrowanych z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i w ramach Bezpośredniej Likwidacji Szkód (gdy sprawca szkody posiada OC u innego ubezpieczyciela).
Jakie auto zastępcze otrzymasz i na jak długo?
Samochód zastępczy, który otrzymasz będzie klasy właściwej dla Twojego auta, które zostało uszkodzone.
W momencie zgłoszenia zapotrzebowania na auto zastępcze, indywidualnie ustalimy okres czasu, przez który będziesz mógł korzystać z samochodu. Ewentualne przedłużenie auta zastępczego jest konsultowane na bieżąco podczas okresu najmu.
Co ważne, najmując pojazd zastępczy w sieci UNIQA, nie ponosisz opłat:
- za odbiór/zdanie pojazdu w dwóch różnych miejscach;
- za odbiór/zdanie pojazdu poza przedstawicielstwem danego podwykonawcy;
- za wyjazd za granice kraju;
- za usługi Door-2-Door
a także nie masz określonego limitu kilometrów, w których musisz się zmieścić.
Auto z UNIQA czy z innej wypożyczalni?
Jeśli chcesz wynająć auto zastępcze poza siecią UNIQA, masz do tego prawo. Jedynie musisz pamiętać, że stawki za najem oraz okres na jakie bierzesz auto podlegają weryfikacji. Stawki z zewnętrznych wypożyczalni są odnoszone do poziomu stawek, które UNIQA może zapewnić w ramach swojej sieci.
Sprawdź limity kwot netto za wynajem auta na dobę w poniżej tabeli (stawki na 1 marca 2017 r.)
Klasa pojazdu
|
Przykładowe pojazdy
|
Stawka netto
za dobę najmu |
A |
Toyota Aygo
|
55 zł |
B |
Toyota Yaris, Opel Corsa, Renault Clio Kombi
|
65 zł |
B |
Nauka jazdy |
90 zł |
C |
Opel Astra V, Renault Megane HTB, Toyota Auris, Toyota Auris Kombi,
Seat Leon AUT
|
75 zł |
D |
Hyundai i40, Toyota Avensis Kombi, Mazda 6 Kombi, VW Passat AUT
|
110 zł |
D |
PREMIUM BMW 318i AUT. Mercedes C180 AUT, Mercedes c200 AUT
|
155 zł |
E |
BMW 520 xD AUT, Mercedes E220 AUT, Volvo XC60
|
140 zł |
SUV |
Hyundai Tucson, KIA Sportage
|
135 zł |
V |
Renault Traffic (9 os.), Seat Alhambra (7 os.)
|
115 zł |
M |
Renault Kangoo (2 os.)
|
90 zł |
N |
Peugeot Boxer L4H2, Renault Master L3H2, Mercedes Sprinter
|
155 zł |
Mając na uwadze obowiązek minimalizowania rozmiarów szkody ciążący na towarzystwie ubezpieczeniowym, a także na poszkodowanym, nie dajemy gwarancji pokrycia pełnych kosztów z tytułu najmu pojazdu zastępczego spoza sieci UNIQA.
W celu zgłoszenia potrzeby pojazdu zastępczego, skontaktuj się z nami
- zadzwoń 694 448 511 (w godzinach 11-16) lub +48 66 66 500
- napisz do nas: najem.pojazdu@uniqa.pl
Ubezpieczenie małych i średnich firm
Likwidacja szkód z ubezpieczenia Twój BIZNES Plus
Co zrobić, gdy powstanie szkoda?
- 1. Podjąć natychmiastowe działania w celu ograniczenia skutków szkody w ubezpieczonych składnikach mienia poprzez użycie wszelkich dostępnych środków oraz w celu zabezpieczenia bezpośrednio zagrożonych rzeczy przed szkodą a także starać się o odzyskanie utraconych rzeczy.
- 2. Powiadomić niezwłocznie:
- • policję w przypadku podejrzenia, że popełnione zostało przestępstwo, którego następstwem jest lub może być szkoda (np. w wyniku rabunku, kradzieży z włamaniem, przywłaszczenia lub wyłudzenia mienia),
- • straż pożarną w przypadku wystąpienia pożaru lub zagrożenia pożarowego,
- • zarządcę budynku (administrację budynku) o szkodzie powstałej w lokalu np. w wyniku zalania czy pożaru. W tym celu należy udać się do administracji i poprosić o wydanie zaświadczenia potwierdzającego wystąpienie szkody zalaniowej,
- • inne służby w zależności od rodzaju szkody.
- 3. Bezzwłocznie, nie później niż dnia następnego od daty powstania szkody lub uzyskania o niej informacji powiadomić UNIQA o jej powstaniu (zgłoszenie szkody).
- 4. Bezzwłocznie złożyć w UNIQA spis utraconych lub uszkodzonych przedmiotów z określeniem ich wartości i roku nabycia.
- 5. Nie zmieniać bez zgody UNIQA stanu faktycznego będącego następstwem zdarzenia, które było przyczyną powstania szkody do czasu przybycia na miejsce zdarzenia przedstawiciela UNIQA, chyba że zmiana jest niezbędna w celu zabezpieczenia mienia lub zmniejszenia szkody.
- 6. Umożliwić UNIQA dokonanie czynności niezbędnych do ustalenia okoliczności powstania szkody i jej wysokości oraz udzielić UNIQA niezbędnych wyjaśnień w tym zakresie.
- 7. Przekazać UNIQA niezbędne dokumenty dotyczące okoliczności powstania i rozmiaru szkody. W sytuacji, gdy sprawca szkody jest znany należy doprowadzić do sporządzenia dokumentu, który potwierdza spowodowanie przez niego szkody.
Jak postępować przy zgłaszaniu szkody?
Mienie od kradzieży
Likwidacja szkód z ubezpieczenia mienia od kradzieży.
Co zrobić, gdy powstanie szkoda?
- 1. Podjąć natychmiastowe działania w celu ograniczenia skutków szkody w ubezpieczonych składnikach mienia poprzez użycie wszelkich dostępnych środków oraz w celu zabezpieczenia bezpośrednio zagrożonych rzeczy przed szkodą a także starać się o odzyskanie utraconych rzeczy.
- 2. Powiadomić niezwłocznie:
- • policję w przypadku podejrzenia, że popełnione zostało przestępstwo, którego następstwem jest lub może być szkoda (np. w wyniku rabunku, kradzieży z włamaniem, przywłaszczenia lub wyłudzenia mienia),
- • inne służby w zależności od rodzaju szkody.
- 3. Bezzwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin od powzięcia wiadomości o szkodzie, powiadomić UNIQA o jej powstaniu (zgłoszenie szkody).
- 4. Bezzwłocznie złożyć w UNIQA spis utraconych lub uszkodzonych przedmiotów z określeniem ich wartości i roku nabycia.
- 5. Nie zmieniać bez zgody UNIQA stanu faktycznego będącego następstwem zdarzenia, które było przyczyną powstania szkody do czasu przybycia na miejsce zdarzenia przedstawiciela UNIQA, chyba że zmiana jest niezbędna w celu zabezpieczenia mienia lub zmniejszenia szkody.
- 6. Umożliwić UNIQA dokonanie czynności niezbędnych do ustalenia okoliczności powstania szkody i jej wysokości oraz udzielić UNIQA niezbędnych wyjaśnień w tym zakresie.
- 7. Przekazać UNIQA niezbędne dokumenty dotyczące okoliczności powstania i rozmiaru szkody. W sytuacji, gdy sprawca szkody jest znany należy doprowadzić do sporządzenia dokumentu, który potwierdza spowodowanie przez niego szkody.
Jak postępować przy zgłaszaniu szkody?
- 1. Należy jak najszybciej powiadomić UNIQA o zdarzeniu.
- 2. Zgłosić szkodę można osobiście, pisemnie (listem lub faxem) lub telefonicznie.
- 3. Przed zgłoszeniem szkody w miarę możliwości należy przygotować stosowne dokumenty, które dotychczas zebrano, sprawdzić numer polisy i datę jej zawarcia, okres ubezpieczenia oraz określić orientacyjną wysokość straty.
- 4. W pisemnym zgłoszeniu szkody należy podać następujące informacje:
- • datę, godzinę, dokładne miejsce i okoliczności powstania szkody, wstępny szacunek straty
- • nazwisko, imię i adres sprawcy szkody, nazwę jego zakładu ubezpieczeń i nazwiska świadków o ile są wiadome
- • informację o podjęciu interwencji przez policję lub przedstawicieli organów państwowych, samorządowych albo zarządcy budynku
- 5. W zależności od rodzaju szkody należy przedstawić dokumenty niezbędne do jej likwidacji:
- • remanent sporządzamy z udziałem likwidatora UNIQA,
- • faktury zakupu utraconych przedmiotów,
- • faktury, (lub rachunki) za naprawę uszkodzonych zabezpieczeń, lub na zakup nowych w przypadku ich zniszczenia,
- • inne dokumenty księgowe stosownie do prowadzonej działalności gospodarczej potwierdzające fakt posiadania na stanie skradzionego mienia - po wcześniejszym ustaleniu z likwidatorem,
- • rachunek strat,
- • kopia zawiadomienia o wszczętym dochodzeniu przez policję,
- • protokół policyjny z oględzin miejsca zdarzenia,
- • w przypadku udzielenia zniżki za posiadanie alarmu - faktura jego zakupu lub montażu wraz z kopią umowy z firmą ochroniarską,
- • oświadczenie czy szkoda została zgłoszona do innego towarzystwa ubezpieczeniowego,
- • postanowienie o umorzeniu postępowania przygotowawczego, odmowę wszczęcia, postępowania lub informację na temat wniesienia do sądu aktu oskarżenia.
- 6. W zależności od okoliczności szkody likwidator może poprosić o inne dokumenty:
- • numer konta bankowego,
- • w przypadku cesji praw z umowy ubezpieczenia - pismo z banku określające komu należy wypłacić odszkodowanie.
- 7. UNIQA dopuszcza także odmienne przypadki toku postępowania i stosowanej procedury likwidacji szkód po uprzednim uzgodnieniu z likwidatorem prowadzącym sprawę.
- 8. Wszelkie zawiadomienia, listy, wezwania na piśmie, pozwy i inne dokumenty dotyczące szkody należy przekazywać zakładowi ubezpieczeń w ciągu 48 godzin od chwili ich otrzymania.
Ubezpieczenie mieszkania
Likwidacja szkód z ubezpieczenia mieszkania i jego wyposażenia.
Co zrobić, gdy powstanie szkoda?
- 1. Podjąć natychmiastowe działania w celu ograniczenia skutków szkody w ubezpieczonych składnikach mienia poprzez użycie wszelkich dostępnych środków oraz w celu zabezpieczenia bezpośrednio zagrożonych rzeczy przed szkodą, a także starać się o odzyskanie utraconych rzeczy.
- 2. Powiadomić niezwłocznie:
- • policję w przypadku podejrzenia, że popełnione zostało przestępstwo, którego następstwem jest lub może być szkoda (np. w wyniku rabunku, kradzieży z włamaniem, przywłaszczenia lub wyłudzenia mienia)
- • straż pożarną w przypadku wystąpienia pożaru lub zagrożenia pożarowego
- • zarządcę budynku (administrację budynku) o szkodzie powstałej w lokalu np. w wyniku zalania czy pożaru. W tym celu należy udać się do administracji i poprosić o wydanie zaświadczenia potwierdzającego wystąpienie szkody zalaniowej
- inne służby w zależności od rodzaju szkody
- 3. Najpóźniej w terminie 3 dni od powstania szkody lub uzyskania o niej informacji powiadomić UNIQA o jej powstaniu (zgłoszenie szkody), a w przypadku kradzieży z włamaniem lub rabunku - w ciągu 24 godzin.
- 4. Najpóźniej w ciągu 3 dni złożyć w UNIQA spis utraconych lub uszkodzonych przedmiotów z określeniem ich wartości i roku nabycia.
- 5. Nie zmieniać bez zgody UNIQA stanu faktycznego będącego następstwem zdarzenia, które było przyczyną powstania szkody do czasu przybycia na miejsce zdarzenia przedstawiciela UNIQA chyba że zmiana jest niezbędna w celu zabezpieczenia mienia lub zmniejszenia szkody.
- 6. Umożliwić UNIQA dokonanie czynności niezbędnych do ustalenia okoliczności powstania szkody i jej wysokości oraz udzielić niezbędnych wyjaśnień w tym zakresie.
- 7. Przekazać UNIQA niezbędne dokumenty dotyczące okoliczności powstania i rozmiaru szkody. W sytuacji, gdy sprawca szkody jest znany, należy doprowadzić do sporządzenia dokumentu, który potwierdza spowodowanie przez niego szkody.
Jak postępować przy zgłaszaniu szkody?