Portal używa plików cookies (tzw. ciasteczek).
Korzystając z serwisu internetowego www.uniqa.pl wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Jak zgłosić szkodę?


Pani pisząca na laptopie

Zgłoszenie szkód online

To najszybszy i najwygodniejszy sposób zgłoszenia szkody, który pozwoli nam uzyskać od Ciebie wszystkie potrzebne informacje oraz dokumenty i szybko zająć się Twoją sprawą.

Zgłoś szkodę online
pani z call center

UNIQA Contact Center

Zadzwoń: 801 597 597, 42 66 66 500

Pon – pt: 8:00–19:00

Sb: 8:00–16:00

Kontakt
druki

Druki zgłoszenia szkody

Jeśli chcesz zgłosić szkodę e-mailem lub listownie, pobierz i wypełnij odpowiedni druk. Dołącz go do korespondencji.

Sprawdź
Pan mechanik

Warsztaty naprawcze

W celu sprawnej likwidacji szkody możesz skontaktować się z jednym z warsztatów naprawczych współpracujących z UNIQA.

Lista warsztatów

Co zrobić w przypadku szkody?

W trudnych chwilach dobrze jest móc zdać się na solidnego partnera. Misją UNIQA jest rozwiązywanie Twoich problemów. Po prawej stronie znajdziesz informacje, które mogą być pomocne w razie wystąpienia szkody.

Nieszczęśliwy wypadek oraz zachorowanie i wypadek za granicą

Nieszczęśliwy wypadek

Likwidacja szkód z ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków.

Co zrobić, gdy powstanie szkoda?

W razie wystąpienia wypadku należy:

  • • starać się złagodzić skutki wypadku,
  • • poddać się opiece lekarskiej (w miarę możliwości korzystać z publicznej służby zdrowia),
  • • zabezpieczyć wszelkie dowody związane z zaistnieniem nieszczęśliwego wypadku, np. zaświadczenia lekarskie z udzielenia pierwszej pomocy medycznej potwierdzające zaistnienie wypadku w danym dniu, zdjęcia rentgenowskie, oryginały rachunków za usługi medyczne, protokoły policyjne.

Jak postępować przy zgłaszaniu szkody?

Ubezpieczony zobowiązany jest:

  • 1. Powiadomić niezwłocznie UNIQA o zaistniałym wypadku (telefonicznie lub pisemnie).
  • 2. Dostarczyć do UNIQA:
    • • polisę (ewentualnie jej kopię lub numer),
    • • zaświadczenie lekarskie z udzielenia pierwszej pomocy lekarskiej,
    • • dokumentację medyczną z przebiegu leczenia.

Zachorowanie i wypadek za granicą

Likwidacja szkód z ubezpieczenia kosztów leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków w czasie podróży i pobytu za granicą.

Co zrobić, gdy powstanie szkoda?

  • 1. W przypadku zachorowania lub wystąpienia nagłego wypadku należy starać się niezwłocznie uzyskać opiekę lekarską i podjąć leczenie korzystając w miarę możliwości z usług publicznej służby zdrowia.
  • 2. Po udzieleniu pomocy medycznej należy poprosić lekarza o wystawienie dokumentacji medycznej zawierającej okres leczenia z wyszczególnieniem świadczonych usług, diagnozę oraz przyczynę leczenia. Wszelkie dowody potwierdzające zaistnienie zachorowania lub nieszczęśliwego wypadku należy zabezpieczyć, a następnie przedstawić je po powrocie do Polski.

Jak postępować przy zgłaszaniu szkody?

  • 1. Ubezpieczony zobowiązany jest zgłosić wypadek objęty ochroną ubezpieczeniową do UNIQA nie później niż w ciągu 7 dni od daty powrotu z zagranicy.
  • 2. W przypadku skierowania Ubezpieczonego na stacjonarne leczenie szpitalne lub konieczności transportu z zagranicy, Ubezpieczony zobowiązany jest niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni poinformować o tym UNIQA. Jeżeli pisemne poinformowanie nie jest możliwe, należy w ww. terminie poinformować UNIQA o zdarzeniu telefonicznie i potwierdzić pisemnie w ciągu 7 dni od daty powrotu do kraju.
  • 3. Ponadto poszkodowany jest zobowiązany do wypełnienia i przekazania UNIQA otrzymanego formularza.
  • 4. Wraz ze zgłoszeniem szkody należy przekazać UNIQA następujące dokumenty:
    • • polisę zawartego ubezpieczenia,
    • • rachunki za udzieloną pomoc medyczną,
    • • dokumentację medyczną potwierdzającą konieczność poddania się leczeniu,
    • • inne dokumenty (np. akt zgonu w przypadku śmierci ubezpieczonego, protokół policyjny, gdy doszło do wypadku),
    • • potwierdzenie opłacenia rachunku w przypadku, gdy został on opłacony

OC rolnicze, budynki w gospodarstwie rolnym

OC rolnicze

Likwidacja szkód z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej rolnika w związku z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.

Co zrobić, gdy powstanie szkoda?

  • 1. Podjąć wszelkie działania zmierzające do zapobieżenia szkodzie lub zmniejszenia jej rozmiarów oraz przedsięwziąć odpowiednie środki w celu zapewnienia pomocy lekarskiej osobom poszkodowanym.
  • 2. Udzielić osobom poszkodowanym niezbędnych informacji, koniecznych do identyfikacji ubezpieczyciela, łącznie z podaniem danych dotyczących zawartej umowy ubezpieczenia OC.
  • 3. Powiadomić niezwłocznie:
    • • policję o zdarzeniu powodującym ofiary w ludziach oraz zdarzeniu powstałym w okolicznościach nasuwających przypuszczenie, że popełniono przestępstwo,
    • • straż pożarną w przypadku wystąpienia pożaru lub zagrożenia pożarowego.
  • 4. Zgłosić bezzwłocznie szkodę w UNIQA udzielając jej wyjaśnień oraz przekazując posiadane informacje.
  • 5. Nie zmieniać bez zgody UNIQA stanu faktycznego będącego następstwem zdarzenia, które było przyczyną powstania szkody do czasu przybycia na miejsce zdarzenia przedstawiciela UNIQA, chyba że zmiana jest niezbędna w celu zabezpieczenia mienia lub zmniejszenia szkody.
  • 6. Umożliwić UNIQA dokonanie czynności niezbędnych do ustalenia okoliczności powstania szkody i jej wysokości oraz udzielić UNIQA niezbędnych wyjaśnień w tym zakresie.
  • 7. Przekazać UNIQA niezbędne dokumenty dotyczące okoliczności powstania i rozmiaru szkody.

Jak postępować przy zgłaszaniu szkody?

  • 1. Należy jak najszybciej powiadomić UNIQA o zdarzeniu.
  • 2. Zgłosić szkodę można osobiście, pisemnie (listem lub faxem) lub telefonicznie.
  • 3. Przed zgłoszeniem szkody w miarę możliwości należy przygotować stosowne dokumenty, które dotychczas zebrano, sprawdzić numer polisy i datę jej zawarcia, okres ubezpieczenia oraz określić orientacyjną wysokość straty.
  • 4. W pisemnym zgłoszeniu szkody należy podać następujące informacje:
    • • datę, godzinę, dokładne miejsce i okoliczności powstania szkody, wstępny szacunek straty
    • • nazwisko, imię i adres poszkodowanego i nazwiska świadków o ile są wiadome
    • • informację o podjęciu interwencji przez policję, straż pożarną lub przedstawicieli organów państwowych
  • 5. Należy przedstawić następujące dokumenty niezbędne do likwidacji szkody:
    • • protokół policji z miejsca zdarzenia (w przypadku jej interwencji),
    • • protokół straży pożarnej ( w przypadku jej interwencji),
    • • opis zdarzenia,
    • • oświadczenia świadków wypadku,
    • • oświadczenia w sprawie przyjęcia odpowiedzialności za zdarzenie,
    • • dane osoby poszkodowanej wraz z adresem i/ lub nr telefonu,
    • • zgłoszenie i udokumentowanie wysokości roszczeń.
  • 6. W zależności od okoliczności szkody likwidator może poprosić o inne dokumenty: numer konta bankowego;
    • • w przypadku cesji praw z umowy ubezpieczenia - pismo z banku określające komu należy wypłacić odszkodowanie,
    • • postanowienie o umorzeniu postępowania lub odpis prawomocnego wyroku.
  • 7. UNIQA dopuszcza także odmienne przypadki toku postępowania i stosowanej procedury likwidacji szkód po uprzednim uzgodnieniu z likwidatorem prowadzącym sprawę.
  • 8. Wszelkie zawiadomienia, listy, wezwania na piśmie, pozwy i inne dokumenty dotyczące szkody należy przekazywać zakładowi ubezpieczeń w ciągu 48 godzin od chwili ich otrzymania.

Budynki w gospodarstwie rolnym

Likwidacja szkód z ubezpieczenia obowiązkowego budynków w gospodarstwie rolnym.

Co zrobić, gdy powstanie szkoda?

  • 1. Podjąć natychmiastowe działania w celu ograniczenia skutków szkody w ubezpieczonych składnikach mienia poprzez użycie wszelkich dostępnych środków oraz w celu zabezpieczenia bezpośrednio zagrożonych rzeczy przed szkodą, a także starać się o odzyskanie utraconych rzeczy.
  • 2. Powiadomić niezwłocznie:
    • • policję w przypadku podejrzenia, że popełnione zostało przestępstwo, którego następstwem jest lub może być szkoda
    • • straż pożarną w przypadku wystąpienia pożaru lub zagrożenia pożarowego
    • • inne służby w zależności od rodzaju szkody
  • 3. Najpóźniej w terminie 3 dni od powstania szkody lub uzyskania o niej informacji powiadomić UNIQA o jej powstaniu (zgłoszenie szkody).
  • 4. Nie zmieniać bez zgody UNIQA stanu faktycznego będącego następstwem zdarzenia, które było przyczyną powstania szkody do czasu przybycia na miejsce zdarzenia przedstawiciela UNIQA, chyba że zmiana jest niezbędna w celu zabezpieczenia mienia lub zmniejszenia szkody.
  • 5. Umożliwić UNIQA dokonanie czynności niezbędnych do ustalenia okoliczności powstania szkody i jej wysokości oraz udzielić niezbędnych wyjaśnień w tym zakresie.
  • 6. Przekazać UNIQA niezbędne dokumenty dotyczące okoliczności powstania i rozmiaru szkody. W sytuacji, gdy sprawca szkody jest znany należy doprowadzić do sporządzenia dokumentu, który potwierdza spowodowanie przez niego szkody.

Jak postępować przy zgłaszaniu szkody?

  • 1. Należy jak najszybciej powiadomić UNIQA o zdarzeniu.
  • 2. Zgłosić szkodę można osobiście, pisemnie (listem lub faxem) lub telefonicznie.
  • 3. Przed zgłoszeniem szkody w miarę możliwości należy przygotować stosowne dokumenty, które dotychczas zebrano, sprawdzić numer polisy i datę jej zawarcia, okres ubezpieczenia oraz określić orientacyjną wysokość straty.
  • 4. W pisemnym zgłoszeniu szkody należy podać następujące informacje:
    • • datę, godzinę, dokładne miejsce i okoliczności powstania szkody, wstępny szacunek straty,
    • • nazwisko, imię i adres sprawcy szkody, nazwę jego zakładu ubezpieczeń i nazwiska świadków, o ile są wiadome,
    • • informację o podjęciu interwencji przez policję, straż pożarną lub przedstawicieli organów państwowych, samorządowych.
  • 5. W zależności od rodzaju szkody należy przedstawić dokumenty niezbędne do jej likwidacji:

    szkoda pożarowa:

    • • protokół straży pożarnej,
    • • protokół z policji (w przypadku jej interwencji),
    • • ofertowy kosztorys naprawy lub odbudowy budynku,
    • • określenie kosztów związanych z zabezpieczeniem i ratowaniem ubezpieczonego mienia oraz kosztów uprzątnięcia pozostałości po szkodzie,

    pozostałe szkody:

    • • ofertowy kosztorys naprawy lub odbudowy budynku,
    • • określenie kosztów związanych z zabezpieczeniem i ratowaniem ubezpieczonego mienia oraz kosztów uprzątnięcia pozostałości po szkodzie.
  • 6. W zależności od okoliczności szkody likwidator może poprosić o inne dokumenty:
  • numer konta bankowego;
  • w przypadku cesji praw z umowy ubezpieczenia - pismo z banku określające komu należy wypłacić odszkodowanie;
  • 7. UNIQA dopuszcza także odmienne przypadki toku postępowania i stosowanej procedury likwidacji szkód po uprzednim uzgodnieniu z likwidatorem prowadzącym sprawę.
  • 8. Wszelkie zawiadomienia, listy, wezwania na piśmie, pozwy i inne dokumenty dotyczące szkody należy przekazywać zakładowi ubezpieczeń w ciągu 48 godzin od chwili ich otrzymania.

Ubezpieczenie komunikacyjne

Szkoda komunikacyjna

AC komunikacyjne

Likwidacja szkód z ubezpieczenia AC komunikacyjnego zawartego w UNIQA

Co zrobić, gdy powstanie szkoda?

  • 1. W razie powstania szkody kierujący powinien:
    • • zapobiec zwiększeniu się szkody oraz zabezpieczyć miejsce zdarzenia;
    • • niezwłocznie powiadomić UNIQA TU S.A. o zajściu zdarzenia ubezpieczeniowego;
    • • udzielić poszkodowanym pierwszej pomocy oraz zapewnić pomoc lekarską,;
    • • w miarę możliwości zabezpieczyć mienie osób poszkodowanych;
    • • powiadomić policję, gdyby były ofiary w ludziach;
    • • powiadomić policję, gdy szkoda powstała w okolicznościach nasuwających przypuszczenie, że popełniono przestępstwo;
    • • powiadomić policję, gdy występują problemy w ustaleniu winnego powstania szkody;
    • • udzielić osobom poszkodowanym niezbędnych informacji, koniecznych do identyfikacji zakładu ubezpieczeń, łącznie z podaniem danych dotyczących zawartej umowy ubezpieczenia OC.
  • 2. W przypadku braku interwencji policji, niezbędne jest uzyskanie szczegółowych danych innych uczestników zdarzenia i ich pojazdów.
  • 3. Gdy konieczne jest holowanie pojazdu, wskazane jest korzystanie z pomocy ubezpieczenia "UNIQA ASSISTANCE".
  • 4. W przypadku kradzieży pojazdu lub jego części, a także w sytuacji nasuwającej podejrzenie o popełnieniu lub usiłowaniu popełnienia przestępstwa, szkodę należy niezwłocznie zgłosić na policję (nie przekraczając terminów określonych w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia AC).
  • 6. Nie wolno zmieniać stanu uszkodzeń, przed sporządzeniem oceny technicznej uszkodzeń przez pracownika UNIQA - chyba że są to niewielkie zmiany umożliwiające dalszą jazdę

OC komunikacyjne

Likwidacja szkód z tytułu OC komunikacyjnego sprawcy ubezpieczonego w UNIQA

Co zrobić, gdy powstanie szkoda?

  • 1. W razie powstania szkody kierujący powinien:
    • • zapobiec zwiększeniu się szkody oraz zabezpieczyć miejsce zdarzenia,
    • • udzielić poszkodowanym pierwszej pomocy oraz zapewnić pomoc lekarską,
    • • w miarę możliwości zabezpieczyć mienie osób poszkodowanych,
    • • powiadomić policję gdyby były ofiary w ludziach,
    • • powiadomić policję gdy szkoda powstała w okolicznościach nasuwających przypuszczenie, że popełniono przestępstwo,
    • • powiadomić policję gdy występują problemy w ustaleniu winnego powstania szkody,
    • • ustalić, w miarę możliwości, zakład ubezpieczeń u którego posiadacz pojazdu jest ubezpieczony w zakresie OC.
  • 2. W przypadku braku interwencji policji, niezbędne jest uzyskanie pisemnego oświadczenia sprawcy szkody, które powinno zawierać:
    • • szczegółowe dane właścicieli pojazdów uczestniczących w zdarzeniu,
    • • szczegółowe dane kierujących pojazdami uczestniczącymi w zdarzeniu,
    • • szczegółowe dane świadków powstałej szkody,
    • • dane pojazdów uczestniczących w zdarzeniu (marka, model, nr rejestracyjny, barwa),
    • • dane z polisy OC sprawcy zdarzenia (nr polisy, na kogo wystawiona, przez jaki zakład ubezpieczeń wystawiona, okres ważności),
    • • szczegółowy opis okoliczności powstania szkody i miejsca zdarzenia (ze szkicem sytuacyjnym),
    • • jednoznaczne określenie, kto i dlaczego ponosi winę za powstanie szkody,
    • • szczegółowy opis zaistniałych uszkodzeń pojazdów (lub rzeczy) wszystkich uczestników zdarzenia.
  • 3. Nie wolno zmieniać stanu uszkodzeń, przed sporządzeniem oceny technicznej uszkodzeń przez pracownika UNIQA - chyba, że są to niewielkie zmiany, które umożliwiają kontynuację jazdy
  • 4. Szkodę należy niezwłocznie zgłosić w UNIQA. Wskazane jest (jeżeli kierujący nie był właścicielem pojazdu), aby podczas zgłaszania szkody był obecny kierujący poszkodowanym pojazdem.

Jak postępować przy zgłaszaniu szkody?

  • 1. Podczas zgłaszania szkody należy przygotować:
    • • dane z dowodu tożsamości zgłaszającego szkodę,
    • • uprawnienia kierującego w trakcie zdarzenia,
    • • dokumenty identyfikacyjne uszkodzonego pojazdu - w przypadku szkód poważnych dokumenty źródłowe pochodzenia pojazdu,
    • • ewentualnie inne dokumenty potwierdzające własność uszkodzonego pojazdu,
    • • dowód ubezpieczenia OC uszkodzonego pojazdu.
  • 2. Należy wskazać miejsce aktualnego postoju uszkodzonego pojazdu oraz zadeklarować w którym miejscu i czasie pojazd będzie dostępny do oględzin.
  • 3. Wskazana jest - o ile jest to możliwe - wstępna deklaracja dotycząca sposobu naprawienia szkody.

UNIQA informuje, że w przypadku zgłoszenia szkody w pojeździe z tytułu ubezpieczenia OC p.p.m. przysługuje prawo do zgłoszenia roszczenia z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu. Roszczenie zostanie rozpatrzone zgodnie z kryteriami określonymi w Instrukcji Określania Rynkowego Ubytku Wartości Pojazdów nr 1/2009 z dnia 12 lutego 2009 roku, zatwierdzonej w dniu 12 lutego 2009 roku uchwałą Zarządu Głównego do stosowania w Stowarzyszeniu Rzeczoznawców Samochodowych - EKSPERTMOT i w komputerowym systemie INFO-EKSPERT/SRTSiRD.

Ubezpieczenie MSP,  OC podmiotów gospodarczych

Ubezpieczenie małych i średnich firm

Likwidacja szkód z ubezpieczenia Twój BIZNES Plus

Co zrobić, gdy powstanie szkoda?

  • 1. Podjąć natychmiastowe działania w celu ograniczenia skutków szkody w ubezpieczonych składnikach mienia poprzez użycie wszelkich dostępnych środków oraz w celu zabezpieczenia bezpośrednio zagrożonych rzeczy przed szkodą a także starać się o odzyskanie utraconych rzeczy.
  • 2. Powiadomić niezwłocznie:
    • • policję w przypadku podejrzenia, że popełnione zostało przestępstwo, którego następstwem jest lub może być szkoda (np. w wyniku rabunku, kradzieży z włamaniem, przywłaszczenia lub wyłudzenia mienia),
    • • straż pożarną w przypadku wystąpienia pożaru lub zagrożenia pożarowego,
    • • zarządcę budynku (administrację budynku) o szkodzie powstałej w lokalu np. w wyniku zalania czy pożaru. W tym celu należy udać się do administracji i poprosić o wydanie zaświadczenia potwierdzającego wystąpienie szkody zalaniowej,
    • • inne służby w zależności od rodzaju szkody.
  • 3. Bezzwłocznie, nie później niż dnia następnego od daty powstania szkody lub uzyskania o niej informacji powiadomić UNIQA o jej powstaniu (zgłoszenie szkody).
  • 4. Bezzwłocznie złożyć w UNIQA spis utraconych lub uszkodzonych przedmiotów z określeniem ich wartości i roku nabycia.
  • 5. Nie zmieniać bez zgody UNIQA stanu faktycznego będącego następstwem zdarzenia, które było przyczyną powstania szkody do czasu przybycia na miejsce zdarzenia przedstawiciela UNIQA, chyba że zmiana jest niezbędna w celu zabezpieczenia mienia lub zmniejszenia szkody.
  • 6. Umożliwić UNIQA dokonanie czynności niezbędnych do ustalenia okoliczności powstania szkody i jej wysokości oraz udzielić UNIQA niezbędnych wyjaśnień w tym zakresie.
  • 7. Przekazać UNIQA niezbędne dokumenty dotyczące okoliczności powstania i rozmiaru szkody. W sytuacji, gdy sprawca szkody jest znany należy doprowadzić do sporządzenia dokumentu, który potwierdza spowodowanie przez niego szkody.

Jak postępować przy zgłaszaniu szkody?

  • 1. Należy jak najszybciej powiadomić UNIQA o zdarzeniu.
  • 2. Zgłosić szkodę można osobiście, pisemnie (listem lub faxem) lub telefonicznie.
  • 3. Przed zgłoszeniem szkody w miarę możliwości należy przygotować stosowne dokumenty, które dotychczas zebrano, sprawdzić numer polisy i datę jej zawarcia, okres ubezpieczenia oraz określić orientacyjną wysokość straty.
  • 4. W pisemnym zgłoszeniu szkody należy podać następujące informacje:
    • • datę, godzinę, dokładne miejsce i okoliczności powstania szkody, wstępny szacunek straty,
    • • nazwisko, imię i adres sprawcy szkody, nazwę jego zakładu ubezpieczeń i nazwiska świadków o ile są wiadome, w przypadku szkody z odpowiedzialności cywilnej nazwisko, imię i adres poszkodowanego
    • • informację o podjęciu interwencji przez policję, straż pożarną lub przedstawicieli organów państwowych, samorządowych albo zarządcy budynku.
  • 5. W zależności od rodzaju szkody należy przedstawić dokumenty niezbędne do jej likwidacji:

    szkoda pożarowa:

    • • protokół Straży Pożarnej (w przypadku jej interwencji),
    • • wykaz uszkodzonych lub zniszczonych przedmiotów,
    • • faktury zakupu zniszczonych lub uszkodzonych przedmiotów lub innego rodzaju potwierdzenie wartości ubezpieczonego mienia na dzień szkody,
    • • szczegółowy kosztorys naprawy lub odbudowy zniszczonego mienia,
    • • rachunki za naprawę mienia , faktury zakupu materiałów lub kosztorys naprawy,
    • • rachunek strat, łącznie z kosztami związanymi z zabezpieczeniem i ratowaniem ubezpieczonego mienia oraz kosztami uprzątnięcia pozostałości po szkodzie,
    • • protokół zniszczenia (likwidacji) mienia uszkodzonego w 100% (po uprzednim potwierdzeniu konieczności likwidacji przez UNIQA TU SA),
    • • dane sprawcy szkody, ewentualnie również jego ubezpieczyciela,
    • • oświadczenie czy szkoda została zgłoszona do innego towarzystwa ubezpieczeniowego.

    szkoda kradzieżowa:

    • • faktury zakupu utraconych przedmiotów,
    • • faktury lub, (rachunki) za naprawę uszkodzonych zabezpieczeń, lub zakup nowych w przypadku ich całkowitego zniszczenia,
    • • szczegółowo opracowany rachunek strat,
    • • kopia zawiadomienia o wszczętym dochodzeniu przez Policję,
    • • w przypadku udzielenia zniżki za posiadanie alarmu faktura jego zakupu lub montażu wraz z kopią umowy z firmą ochroniarską,
    • • oświadczenie czy szkoda została zgłoszona do innego towarzystwa ubezpieczeniowego,
    • • postanowienie o umorzeniu postępowania przygotowawczego (dochodzenia lub śledztwa), odmowę wszczęcia postępowania lub informację o wniesieniu aktu oskarżenia do sądu.

    szkoda z odpowiedzialności cywilnej:

    • • powiadomić UNIQA o każdym zgłoszeniu roszczeń o naprawienie szkody w ciągu 7 dni od otrzymania takiego zgłoszenia,
    • • zaniechać nie uzgodnionych z UNIQA działań zmierzających do uznania lub zaspokojenia tych roszczeń (zaspokojenie lub uznanie w/w roszczeń, nie ma skutków prawnych względem UNIQA, jeśli nie wyraziła na takie działania zgody)

    pozostałe szkody:

    • • wykaz uszkodzonych lub zniszczonych przedmiotów,
    • • faktury zakupu zniszczonych lub uszkodzonych przedmiotów,
    • • rachunki za naprawę, faktury zakupu lub kosztorys,
    • • zaświadczenie od Zarządcy nieruchomości,
    • • rachunek strat, łącznie z kosztami związanymi z zabezpieczeniem i ratowaniem ubezpieczonego mienia oraz kosztami uprzątnięcia pozostałości po szkodzie,
    • • oświadczenie o braku ubezpieczenia przedmiotowego mienia u innego ubezpieczyciela,
    • • dane sprawcy szkody, ewentualnie również jego ubezpieczyciela,
    • • rachunek za szklenie, atest przy szybach z atestem.
  • 6. W zależności od okoliczności szkody likwidator może poprosić o inne dokumenty:
    • • numer konta bankowego,
    • • w przypadku cesji praw z umowy ubezpieczenia - pismo z banku określające komu należy wypłacić odszkodowanie.
  • 7. UNIQA dopuszcza także odmienne przypadki toku postępowania i stosowanej procedury likwidacji szkód po uprzednim uzgodnieniu z likwidatorem prowadzącym sprawę.
  • 8. Wszelkie zawiadomienia, listy, wezwania na piśmie, pozwy i inne dokumenty dotyczące szkody należy przekazywać zakładowi ubezpieczeń w ciągu 48 godzin od chwili ich otrzymania.

Ubezpieczenie mienia od kradzieży oraz domu i mieszkania

Mienie od kradzieży

Likwidacja szkód z ubezpieczenia mienia od kradzieży.

Co zrobić, gdy powstanie szkoda?

  • 1. Podjąć natychmiastowe działania w celu ograniczenia skutków szkody w ubezpieczonych składnikach mienia poprzez użycie wszelkich dostępnych środków oraz w celu zabezpieczenia bezpośrednio zagrożonych rzeczy przed szkodą a także starać się o odzyskanie utraconych rzeczy.

  • 2. Powiadomić niezwłocznie:
    • • policję w przypadku podejrzenia, że popełnione zostało przestępstwo, którego następstwem jest lub może być szkoda (np. w wyniku rabunku, kradzieży z włamaniem, przywłaszczenia lub wyłudzenia mienia),
    • • inne służby w zależności od rodzaju szkody.
  • 3. Bezzwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin od powzięcia wiadomości o szkodzie, powiadomić UNIQA o jej powstaniu (zgłoszenie szkody).

  • 4. Bezzwłocznie złożyć w UNIQA spis utraconych lub uszkodzonych przedmiotów z określeniem ich wartości i roku nabycia.

  • 5. Nie zmieniać bez zgody UNIQA stanu faktycznego będącego następstwem zdarzenia, które było przyczyną powstania szkody do czasu przybycia na miejsce zdarzenia przedstawiciela UNIQA, chyba że zmiana jest niezbędna w celu zabezpieczenia mienia lub zmniejszenia szkody.

  • 6. Umożliwić UNIQA dokonanie czynności niezbędnych do ustalenia okoliczności powstania szkody i jej wysokości oraz udzielić UNIQA niezbędnych wyjaśnień w tym zakresie.

  • 7. Przekazać UNIQA niezbędne dokumenty dotyczące okoliczności powstania i rozmiaru szkody. W sytuacji, gdy sprawca szkody jest znany należy doprowadzić do sporządzenia dokumentu, który potwierdza spowodowanie przez niego szkody.

Jak postępować przy zgłaszaniu szkody?


  • 1. Należy jak najszybciej powiadomić UNIQA o zdarzeniu.

  • 2. Zgłosić szkodę można osobiście, pisemnie (listem lub faxem) lub telefonicznie.

  • 3. Przed zgłoszeniem szkody w miarę możliwości należy przygotować stosowne dokumenty, które dotychczas zebrano, sprawdzić numer polisy i datę jej zawarcia, okres ubezpieczenia oraz określić orientacyjną wysokość straty.

  • 4. W pisemnym zgłoszeniu szkody należy podać następujące informacje:
    • • datę, godzinę, dokładne miejsce i okoliczności powstania szkody, wstępny szacunek straty
    • • nazwisko, imię i adres sprawcy szkody, nazwę jego zakładu ubezpieczeń i nazwiska świadków o ile są wiadome
    • • informację o podjęciu interwencji przez policję lub przedstawicieli organów państwowych, samorządowych albo zarządcy budynku
  • 5. W zależności od rodzaju szkody należy przedstawić dokumenty niezbędne do jej likwidacji:
    • • remanent sporządzamy z udziałem likwidatora UNIQA,
    • • faktury zakupu utraconych przedmiotów,
    • • faktury, (lub rachunki) za naprawę uszkodzonych zabezpieczeń, lub na zakup nowych w przypadku ich zniszczenia,
    • • inne dokumenty księgowe stosownie do prowadzonej działalności gospodarczej potwierdzające fakt posiadania na stanie skradzionego mienia - po wcześniejszym ustaleniu z likwidatorem,
    • • rachunek strat,
    • • kopia zawiadomienia o wszczętym dochodzeniu przez policję,
    • • protokół policyjny z oględzin miejsca zdarzenia,
    • • w przypadku udzielenia zniżki za posiadanie alarmu - faktura jego zakupu lub montażu wraz z kopią umowy z firmą ochroniarską,
    • • oświadczenie czy szkoda została zgłoszona do innego towarzystwa ubezpieczeniowego,
    • • postanowienie o umorzeniu postępowania przygotowawczego, odmowę wszczęcia, postępowania lub informację na temat wniesienia do sądu aktu oskarżenia.

  • 6. W zależności od okoliczności szkody likwidator może poprosić o inne dokumenty:
    • • numer konta bankowego,
    • • w przypadku cesji praw z umowy ubezpieczenia - pismo z banku określające komu należy wypłacić odszkodowanie.
  • 7. UNIQA dopuszcza także odmienne przypadki toku postępowania i stosowanej procedury likwidacji szkód po uprzednim uzgodnieniu z likwidatorem prowadzącym sprawę.

  • 8. Wszelkie zawiadomienia, listy, wezwania na piśmie, pozwy i inne dokumenty dotyczące szkody należy przekazywać zakładowi ubezpieczeń w ciągu 48 godzin od chwili ich otrzymania.



Ubezpieczenie mieszkania

Likwidacja szkód z ubezpieczenia mieszkania i jego wyposażenia.

Co zrobić, gdy powstanie szkoda?

  • 1. Podjąć natychmiastowe działania w celu ograniczenia skutków szkody w ubezpieczonych składnikach mienia poprzez użycie wszelkich dostępnych środków oraz w celu zabezpieczenia bezpośrednio zagrożonych rzeczy przed szkodą, a także starać się o odzyskanie utraconych rzeczy.

  • 2. Powiadomić niezwłocznie:
    • • policję w przypadku podejrzenia, że popełnione zostało przestępstwo, którego następstwem jest lub może być szkoda (np. w wyniku rabunku, kradzieży z włamaniem, przywłaszczenia lub wyłudzenia mienia)
    • • straż pożarną w przypadku wystąpienia pożaru lub zagrożenia pożarowego
    • • zarządcę budynku (administrację budynku) o szkodzie powstałej w lokalu np. w wyniku zalania czy pożaru. W tym celu należy udać się do administracji i poprosić o wydanie zaświadczenia potwierdzającego wystąpienie szkody zalaniowej
    • inne służby w zależności od rodzaju szkody

  • 3. Najpóźniej w terminie 3 dni od powstania szkody lub uzyskania o niej informacji powiadomić UNIQA o jej powstaniu (zgłoszenie szkody), a w przypadku kradzieży z włamaniem lub rabunku - w ciągu 24 godzin.

  • 4. Najpóźniej w ciągu 3 dni złożyć w UNIQA spis utraconych lub uszkodzonych przedmiotów z określeniem ich wartości i roku nabycia.

  • 5. Nie zmieniać bez zgody UNIQA stanu faktycznego będącego następstwem zdarzenia, które było przyczyną powstania szkody do czasu przybycia na miejsce zdarzenia przedstawiciela UNIQA chyba że zmiana jest niezbędna w celu zabezpieczenia mienia lub zmniejszenia szkody.

  • 6. Umożliwić UNIQA dokonanie czynności niezbędnych do ustalenia okoliczności powstania szkody i jej wysokości oraz udzielić niezbędnych wyjaśnień w tym zakresie.

  • 7. Przekazać UNIQA niezbędne dokumenty dotyczące okoliczności powstania i rozmiaru szkody. W sytuacji, gdy sprawca szkody jest znany, należy doprowadzić do sporządzenia dokumentu, który potwierdza spowodowanie przez niego szkody.

Jak postępować przy zgłaszaniu szkody?


  • 1. Należy jak najszybciej powiadomić UNIQA o zdarzeniu.

  • 2. Zgłosić szkodę można osobiście, pisemnie (listem lub faxem) lub telefonicznie.

  • 3. Przed zgłoszeniem szkody w miarę możliwości należy przygotować stosowne dokumenty, które dotychczas zebrano, sprawdzić numer polisy i datę jej zawarcia, okres ubezpieczenia oraz określić orientacyjną wysokość straty.
  • 4. W pisemnym zgłoszeniu szkody należy podać następujące informacje:
    • • datę, godzinę, dokładne miejsce i okoliczności powstania szkody, wstępny szacunek straty,
    • • nazwisko, imię i adres sprawcy szkody, nazwę jego zakładu ubezpieczeń i nazwiska świadków o ile są znane,
    • • informację o podjęciu interwencji przez policję, straż pożarną lub przedstawicieli organów państwowych, samorządowych albo zarządcy budynku.

  • 5. W zależności od rodzaju szkody należy przedstawić dokumenty niezbędne do jej likwidacji:

    szkoda pożarowa:

    • • protokół Straży Pożarnej (w przypadku jej interwencji),
    • • wykaz uszkodzonych lub zniszczonych przedmiotów,
    • • faktury zakupu zniszczonych lub uszkodzonych przedmiotów lub innego rodzaju potwierdzenie wartości ubezpieczonego mienia na dzień szkody,
    • • rachunki za naprawę, faktury zakupu materiałów lub kosztorys naprawy,
    • • rachunek strat, łącznie z kosztami związanymi z zabezpieczeniem i ratowaniem ubezpieczonego mienia oraz kosztami uprzątnięcia pozostałości po szkodzie,
    • • protokół zniszczenia (likwidacji) mienia uszkodzonego w 100% (po uprzednim potwierdzeniu konieczności likwidacji przez UNIQA),
    • • dane sprawcy szkody, ewentualnie również jego ubezpieczyciela,
    • • oświadczenie czy szkoda została zgłoszona do innego towarzystwa ubezpieczeniowego,
    • • rachunek za szklenie, atest przy szybach z atestem.

    szkoda kradzieżowa:

    • • wykaz skradzionych przedmiotów,
    • • faktury zakupu utraconych przedmiotów,
    • • faktury(lub rachunki) za naprawę uszkodzonych zabezpieczeń lub dotyczące zakupu nowych w przypadku ich zniszczenia,
    • • rachunek strat,
    • • kopia zawiadomienia o wszczętym dochodzeniu przez policję,
    • • w przypadku udzielenia zniżki za posiadanie alarmu faktura jego zakupu lub montażu wraz z kopią umowy z firmą ochroniarską,
    • • oświadczenie czy szkoda została zgłoszona do innego towarzystwa ubezpieczeniowego,
    • • postanowienie o umorzeniu postępowania przygotowawczego (dochodzenia lub śledztwa), odmowę wszczęcia postępowania lub informację o wniesieniu aktu oskarżenia do sądu

    szkoda zalaniowa:

    • • protokół wskazujący przyczynę uszkodzeń i sprawcę szkody sporządzony z udziałem właściciela lub zarządcy (administratora) budynku, budowli,
    • • wykaz uszkodzonych ruchomości domowych z datami ich nabycia i w miarę możliwości fakturami (lub rachunkami),
    • • określenie sposobu rozliczenia szkody (kosztorys sporządzany przez UNIQA lub rachunki za naprawę).

    szkoda z odpowiedzialności cywilnej:

    • • powiadomić UNIQA o każdym zgłoszeniu roszczeń o naprawienie szkody w ciągu 7 dni od daty otrzymania takiego zgłoszenia,
    • • zaniechać nieuzgodnionych z UNIQA działań zmierzających do uznania lub zaspokojenia tych roszczeń (zaspokojenie lub uznanie w/w roszczeń, nie ma skutków prawnych względem UNIQA, jeśli spółka (?) nie wyraziła na takie działania zgody),

    pozostałe szkody:

    • • wykaz uszkodzonych lub zniszczonych przedmiotów,
    • • faktury zakupu zniszczonych lub uszkodzonych przedmiotów,
    • • rachunki za naprawę, faktury zakupu lub kosztorys,
    • • rachunek strat, łącznie z kosztami związanymi z zabezpieczeniem i ratowaniem ubezpieczonego mienia oraz kosztami uprzątnięcia pozostałości po szkodzie,
    • • oświadczenie czy szkoda została zgłoszona do innego towarzystwa ubezpieczeniowego,
    • • rachunek za szklenie, atest przy szybach z atestem,

  • 5. W zależności od okoliczności szkody likwidator może poprosić o inne dokumenty:
    • • numer konta bankowego
    • • w przypadku cesji praw z umowy ubezpieczenia - pismo z banku określające komu należy wypłacić odszkodowanie

  • 6. UNIQA dopuszcza także odmienne przypadki toku postępowania i stosowanej procedury likwidacji szkód po uprzednim uzgodnieniu z likwidatorem prowadzącym sprawę.

  • 7. Wszelkie zawiadomienia, listy, wezwania na piśmie, pozwy i inne dokumenty dotyczące szkody należy przekazywać zakładowi ubezpieczeń w ciągu 48 godzin od chwili ich otrzymania.

<< Przewiń w dół

Przewiń w górę >>