Homologacja butli LPG – jak przebiega, ile kosztuje?
Podczas zakładania instalacji LPG w samochodzie, butla z gazem otrzymuje homologację, co oznacza, że przeszła stosowne badania, a jej użytkowanie jest bezpieczne. Po 10 latach użytkowania konieczne jest przedłużenie homologacji butli LPG lub wymiana na nową - pierwsze rozwiązanie jest zdecydowanie oszczędniejsze. Sprawdź, ile kosztuje homologacja butli LPG, kiedy należy ją przedłużyć i na czym to polega.
Czym jest homologacja butli LPG?
Homologacja to proces, który potwierdza spełnienie przez pojazd lub jego element norm oraz wymagań technicznych. Dzięki homologacji danej części samochód może zostać dopuszczony do ruchu drogowego. O homologację w pierwszej kolejności muszą zadbać producenci aut. Osoby, które decydują się na jakikolwiek tuning samochodu, również mają obowiązek postarać się o homologację modyfikowanych elementów. Tak się dzieje m.in. w przypadku instalacji butli LPG w samochodzie.
Pierwsza homologacja butli LPG odbywa się podczas montażu nowego zbiornika. Kiedy skończy się termin eksploatacji, czyli w większości przypadków po upływie 10 lat, butlę LPG należy niezwłocznie homologować ponownie.
Okres homologacji butli LPG zależy od jej stanu technicznego. Jeżeli po 10 latach przegląd zbiornika gazu przebiegnie bez zastrzeżeń, możliwe jest przedłużenie legalizacji butli LPG nawet o kolejne 10 lat. Maksymalny okres użytkowania zbiornika gazowego wynosi 20 lat.
Homologacja butli LPG jest obowiązkowa, tak jak ubezpieczenie OC. Istotne jest, żeby pamiętać o regularnym przeglądzie zbiornika gazowego, a gdy to konieczne - o jego wymianie. Zapewni nam to przede wszystkim bezpieczeństwo. Samochód z nieważną butlą gazową nie może zostać dopuszczony do ruchu drogowego - jazda nim jest nielegalna.
Kiedy należy przedłużyć legalizację butli LPG?
Dokładną datę ważności butli gazowej znajdziesz na tabliczce znamionowej umieszczonej na zbiorniku oraz w dokumentach wystawionych przez Transportowy Dozór Techniczny (TDT) dla każdego samochodu z instalacją gazową. Przed upływem tej daty musisz zgłosić się do odpowiedniej placówki, gdzie specjaliści ocenią, czy zbiornik LPG nadaje się do dalszej eksploatacji.
Ponowną legalizację butli LPG należy wykonać również wtedy, gdy nasz samochód uczestniczył w zdarzeniu drogowym, które skończyło się zabraniem dowodu rejestracyjnego. Ze względów bezpieczeństwa warto jednak wykonywać przegląd butli gazowej po każdej, nawet najmniejszej kolizji. Zaktualizowanie homologacji butli LPG jest konieczne także w przypadku używanego auta sprowadzonego z zagranicy.
Jak przebiega homologacja butli LPG?
Aby przedłużyć homologację butli LPG, należy udać się do warsztatu posiadającego stosowne upoważnienie TDT. Zgodnie z prawem legalizację butli gazowej może wykonać wyłącznie podmiot gospodarczy, który uzyskał stosowanie upoważnienie do wykonywania tych czynności od TDT. Wbrew pozorom nie wszystkie warsztaty, specjalizujące się w naprawach instalacji gazowych, zajmują się legalizacją zbiorników LPG. Listę uprawnionych zakładów znajdziesz na stronie internetowej TDT.
Legalizacja butli LPG polega na wykonaniu dokładnego badania stanu technicznego zbiornika gazowego. Diagnosta musi ocenić, czy instalacja gazowa może być nadal bezpiecznie używana. Do zadań inspektora TDT, który wykonuje homologację butli LPG, należy:
- zbadanie grubości i ogólnego wyglądu powłoki zewnętrznej zbiornika,
- rewizja wewnętrzna zbiornika,
- sprawdzenie wytrzymałości ciśnieniowej zbiornika gazowego, tzw. hydrauliczna próba ciśnieniowa,
- ocena czytelności i zgodności wszystkich danych na tabliczce znamionowej (powinna znajdować się na niej: data produkcji, informacje o producencie, ciśnienie próby, stopień napełnienia, znak 67 R).
Jeżeli butla gazowa będzie prawidłowo oznaczona i sprawna - nie będzie na niej śladów korozji czy wgnieceń - powinna bez żadnego problemu otrzymać homologację. Natomiast jeśli wcześniej sami zauważymy na niej jakieś uszkodzenia czy nieprawidłowe dane na tabliczce znamionowej, to nie warto nawet przystępować do homologacji butli LPG, tylko od razu wymienić ją na nową.
Homologacja butli gazowej - cena
Jeżeli to możliwe homologacja butli LPG jest dużo bardziej opłacalnym rozwiązaniem niż kupowanie nowego zbiornika. Koszt homologacji butli LPG powinien zamknąć się w 200-250 zł. To około 2-3 razy mniej niż cena nowej butli gazowej do samochodu. Przeciętny koszt nowego zbiornika to około 400 zł, a po doliczeniu fachowej usługi montażu, cena może wzrosnąć nawet do 500-600 zł. Zatem legalizacja LPG to duża oszczędność, dlatego większość kierowców się na nią decyduje.
Kiedy butla gazowa nie przejdzie badania?
Po 10 latach butla LPG może nie nadawać się do dalszej eksploatacji. Wówczas niezbędna będzie wymiana butli LPG. Cena nowej butli gazowej to spory wydatek, ale konieczny. Jazda samochodem z butlą bez homologacji jest niezgodna z prawem i niebezpieczna tak dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego.
Diagnosta może nie dopuścić butli LPG do dalszego użytkowania ze względu na:
- korozję zewnętrzną,
- wgniecenia, przetarcia czy inne uszkodzenia,
- poluzowanie, pęknięcie czy też obsunięcie się uszczelki,
- nieczytelne lub niepełne informacje na tabliczce znamionowej,
- brak tabliczki znamionowej,
- oznaczenie K.E., czyli koniec eksploatacji,
- brak świadectwa dopuszczenia butli do ruchu wydanego przez TDT,
- brak adnotacji o instalacji LPG w dokumentach samochodu.